خلاصه ماشینی:
"البته نباید این نکته را نیز نادیده گرفته که تحقق آرمان«آموزش برای همه1»-که نشانگر تأکید یونسکو بر تعهد دولتها و جوامع برای محو کامل بیسوادی و گسترش سطح پوشش آموزش ابتدایی در حد صد در صد است-منوط به وجود معلمانی است که فارغ التحصیل آموزش متوسطه باشند،بنابراین دو دورهی آموزش ابتدایی و متوسطه دارای یک ارتباط قوی و متقابل هستند به نحوی که تحقق هریک منوط به توسعهی دیگری است در نتیجه،علی رغم تصور مرسوم در اذهان بسیاری از برنامهریزان آموزشی که گسترش آموزش متوسطه را-درحالیکه آموزش ابتدایی کاملا تحقق نیافته است-امری غیر اقتصادی و غیر ضروری میپندارند،این توسعه ضرورتی مضاعف پیدا میکند،چرا که یک نظام آموزش متوسطهی قوی با تربیت معلمان توانمند باعث میشود که آموزش ابتدایی نیز گسترش بیشتری بیابد.
از یک سو دولتها باید تلاش کنند نقش عوامل اقتصادی و فرهنگی مؤثر در ترک تحصیل زودهنگام دختران را از دورهی ابتدایی کاهش داده و نابرابری جنسیتی را از بین ببرند و از سوی دیگر،باید بیش از پیش بر ورود دختران به دورهی متوسطه تأکید کنند چرا که فواید آن،هم برای دختران و خانوادهشان و هم برای کاهش هزینههای اجتماعی-ناشی از وجود مادران باسواد در خانواده-بیشتر از آموزش پسران است؛لذا باید امیدوار بود که بتوان قرن بیست و یکم را«قرن ترقی و تعالی آموزشی زنان»نامید.
درحالیکه اعتلا و ارتقای نقش حیاتی آموزش متوسطه در دستیابی سریعتر به توسعهی پایدار،سطح توقع و خواستههای اجتماعی را از معلمان این دوره افزایش داده است،چالشهای اقتصادی و سازمانی مدارس متوسطه باعث کاهش سطح رضایت شغلی معلمان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شده است."