چکیده:
بدون شک تربیت شهروندان خوب یکی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت هر کشوری است. به همین منظور این پژوهش به بررسی میزان آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی با تاکید بر نقش برنامه درسی می پردازد. پژوهش به روش زمینه یابی انجام شد. گروه نمونه ۳۲۷ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بودند که به روش تصادفی طبقه ای (برحسب جنسیت) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود. با استفاده از آزمون T تک نمونه ای وضعیت آگاهی دانشجویان از ابعاد حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آزمون T گروه های مستقل و تحلیل واریانس، تفاوت ابعاد حقوق شهروندی بر حسب جنسیت، مقطع تحصیلی و سن، مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آگاهی دانشجویان در تمامی ابعاد سه گانه حقوق شهروندی شامل حقوق مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی به طور معناداری در سطحی پایین تر از میانگین قرار دارد. هم چنین در بررسی مقایسه ای میزان آگاهی دانشجویان دختر و پسر، فقط آگاهی از حقوق مدنی در دختران بیش از پسران بود و تفاوتی در دیگر ابعاد وجود نداشت. بررسی مقایسه ای آگاهی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی و سن تفاوت معناداری را در هیچ یک از ابعاد سه گانه حقوق شهروندی نشان نداد.
Indubitably, educating good citizens is one of the principal goals of educational system in any country. Therefore, emphasizing on the role of curriculum, this research evaluates knowledge of citizenship rights among college students. The sample included 'fYV Islamic Azad University students whom were selected randomly using gender based stratification method. Researcher made questionnaire was used to gather data. Utilizing independent Samples t Test, the status of students' knowledge of citizenship rights dimensions was examined. Using independent sample t and variance analysis, citizenship rights dimensions differences in gender, educational level, and age were studied. Research results indicated that male and female students knowledge of all citizenship rights dimensions including civil, political and social rights were significantly lower than average. In addition, in a gender comparative evaluation, the level of students' knowledge was higher in females, and no differences were noticed in other dimensions. An educational level and gender based comparative study did not show any differences in triplet dimensions of citizenship rights.
خلاصه ماشینی:
جدول شماره 1:توزیع فراوانی و درصد نمونه تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته تدوین تا میزان آگاهی حقوق شهروندی دانشجویان را مورد بررسی قرار دهد.
جدول شماره 2:توصیف وضعیت آگاهی از حقوق سهگانه شهروندی و رفتار اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور بررسی وضعیت آگاهی دانشجویان از ابعاد سهگانه حقوق شهروندی و پاسخ به سؤال اول تا سوم تحقیق از آزمون T تک نمونهای استفاده شده که شرح آن در جدول شماره 3 آمده است.
به منظور بررسی تفاوت افعاد سهگانه حقوق شهروندی در بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر و پاسخ به سؤال چهارم تحقیق از آزمون تی استفاده شده که شرح آن در جدول شماره 4 آمده است.
به منظور بررسی تفاوت آگاهی از ابعاد سهگانه حقوق شهروندی در بین دو گروه دانشجویان کاردانی و کارشناسی و پاسخ به سؤال پنجم تحقیق از آزمون تی استفاده شده که شرح آن در جدول شماره 5 آمده است.
به منظور بررسی تفاوت آگاهی از ابعاد سهگانه حقوق شهروندی در بین گروههای مختلف سنی دانشجویان و پاسخ به سؤال ششم تحقیق از تحلیل واریانس استفاده شده که شرح آن در جداول شماره 6 آمده است.
جدول شماره 6:بررسی تفاوت آگاهی از میانگین ابعاد سهگانه حقوق شهروندی برحسب سن با استفاده از تحلیل واریانس (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) *سطح معناداری 0/50.
همچنان که نتایج تحقیق فتحی و اجارگاه و دیباواجاری(1831)نیز نشان داد که علیرغم اهمیتی که توجه به تربیت شهروندی برای جامعه ایران دارد،توجه کمی به پرورش ارزشهای شهروندی میشود و اصلاحات اساسی در این راستا الزامی است.