چکیده:
ارزشیابی کیفیت روابط دانشجویان با اساتید راهنما به منظور حفظ و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری،نگارش رساله و تولید دانش در دوره دکترا،بسیار بااهمیت است.در این راستا یکی از مهمترین تصمیماتی که دانشجوی دکترا در آغاز پژوهش خود اتخاذ میکند،انتخاب استاد راهنما است.پیامدهای این انتخاب و همچنین روابط خوب با استاد راهنما،میتواند در ارزشیابی نهایی رساله،تمایل دانشجو به انتخاب مجدد استاد راهنما و تداوم پژوهشهای آتی تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر به منظور بهبود کیفیت و بررسی پیامدهای مذکور انجام شده است.ابتدا با بررسی ادبیات و مصاحبه با اساتید باتجربه در امر راهنمایی راسلههای دکترا،20 نشانگر کیفیت تدوین شد.در مرحله بعد با استفاده از نشانگان تدوین شده،پرسشنامهای تهیه و به وسیله 31 دانشاموخته دوره دکترا رشته علوم تربیتی تکمیل شد.نتایج نشان داد که رضایت از انتخاب و رابطه با استاد راهنما در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد.همچنین تفاوت معناداری بین دانشآموختگان با نمره عالی و خوب(و پایینتر)و دانشآموختگان مایل و غیر مایل به انتخاب مجدد استاد راهنما و تداوم پژوهشهای آتی با او،هم به لحاظ راضیت از انتخاب و هم به لحاظ رضایت از رابطه با استاد راهنما به دست آمد.در مرحله نهایی،با تحلیل محتوای سؤالات باز پاسخ پرسشنامهها،پیشنهادهایی برای بهود کیفیت انتخاب اساتید راهنما و رابطه دانشجویان با آنها،ارائه شد.نتایج پژوهش در بخش پایانی مقاله بحث شده است.
To examine relationship of supervisors and students with respect to learning improvement, dissertation and knowledge production is of great importance. To choose a supervisor is one of important decisions made by doctoral candidates. Consequences of this selection as well as proper relationship with supervisor may affect dissertation assessment and continuation of future research guided by the
.same supervisor
•••
The present study aimed to improve this process and examine its consequences. Initially, through literature review and interview with experienced supervisors of doctoral candidates 20 indicators were identified. Then, a questionnaire developed on the basis of the indicators was administered to 31 PhD graduates in education. Results indicated that supervisor selection and student-supervisor relationship were found to be relatively satisfactory. Significant differences were also found between graduates in terms of their dissertation marks, tendency to work under the same supervisor for future research, and satisfaction of their choice and relationship. Finally, based on content analysis of open-ended questions some suggestions were made towards improvement of supervisor selection and relationship of students
.and supervisors. Results were discussed in the final section of the paper
خلاصه ماشینی:
انتخاب استاد راهنما و رابطه استاد راهنما-دانشجو دیدگاههای دانشآموختگان دوره دکترا دکتر محمد عطاران1 دکتر حسن رضا زینآبادی2 سعید طولابی3 چکیده ارزشیابی کیفیت روابط دانشجویان با اساتید راهنما به منظور حفظ و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری،نگارش رساله و تولید دانش در دوره دکترا،بسیار بااهمیت است.
جدول(5):آزمون معناداری تفاوت بین دانشآموختگان مایل و غیرمایل به تداوم پژوهشهای آتی با استاد راهنما (به لحاظ رضایت از انتخاب استاد راهنما و رابطه با او) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 0/50> P ** سؤال ششم:برای پاسخدهی به این سؤال(برای انتخابی مفید و برقراری روابطی مطلوب، پیشنهادهای لازم کدامند؟)همانگونه که پیشتر توضیح داده شد،در قسمت انتهایی پرسشنامهها، سوالات باز پاسخی برای ارائه راهکارهای بهبود وضع موجود در انتخاب استاد راهنما و روابط با استاد راهنما مطرح شد.
تحلیل محتوای سوالات باز پاسخ دانشآموختگان دوره دکترا در این مرحله نشان میدهد که آنها براساس تجربه زیسته خود به پیشنهادات جالبی درباره انتخاب استاد راهنما و روابط با استاد راهنما اشاره دارند که در پژوهشهای پیش گفته نیز به آنها توجه شده است.
همچنین معرفی زمینه علایق پژوهشی استادان گروه و کمک به دانشجویان برای انتخاب استاد راهنما در نیم سال اول یا دوم آغاز دوره دکترا،که در آییننامه دکترا نیز بر آن تأکید شده است،میتواند به استاد و دانشجو در انتخاب یکدیگر کمک کند و این دوره تا مرحله ورود دانشجو به مرحله رساله میتواند به فهم متقابل استاد و دانشجو از یکدیگر و هدایت دانشجو در جهت علایق مشترک استاد و وی کمک کند.
بحث هدف از این پژوهش،آشنایی با نحوه راهنمایی رساله دانشجویان دکترا با تأکید بر عنصر روابط استاد راهنما و دانشجو و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت موجود بوده است.