چکیده:
امروزه عملکرد سازمانها را نمیتوان صرفا بر اساس معیارهای مالی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؛زیرا پژوهشها نشان داده است،ارزش بازاری شرکتها و مؤسسات مالی را عمدتا داراییهای غیر مالی که به آنها داراییهای نامشهود یا سرمایههای فکری اطلاق میشود،تعیین میکند.بر این اساس،پژوهش کمی حاضر با هدف بررسی تأثیر اجزای سرمایه فکری(متشکل از سرمایههای انسانی،ساختاری،و مشتری)بر عملکرد یک بانک دولتی قدیمی انجام شد.نتایج پژوهش از تأثیر مثبت اجزای سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک مزبور حمایت کرده و در این میان،بیشترین تأثیرگذاری به سرمایه مشتری اختصاص دارد و سرمایههای ساختاری و انسانی در جایگاههای بعدی قرار دارند.به علاوه،به عنوان مهمترین سهم علمی پژوهش حاضر،مشخص شده است که سرمایه مشتری،نقش میانجی در رابطه سرمایههای ساختاری و انسانی با عملکرد سازمانی ایفا میکند.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت دولتی دورهن 2،شماره 5 پاییز و زمستان 9831 صص 37 تا 09 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه در تهران بهنام شهائی1،احمد علی خائف الهی2 چکیده امروزه عملکرد سازمانها را نمیتوان صرفا بر اساس معیارهای مالی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؛زیرا پژوهشها نشان داده است،ارزش بازاری شرکتها و مؤسسات مالی را عمدتا داراییهای غیر مالی که به آنها داراییهای نامشهود یا سرمایههای فکری اطلاق میشود،تعیین میکند.
نتایج پژوهش از تأثیر مثبت اجزای سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک مزبور حمایت کرده و در این میان،بیشترین تأثیرگذاری به سرمایه مشتری اختصاص دارد و سرمایههای ساختاری و انسانی در جایگاههای بعدی قرار دارند.
به علاوه،به عنوان مهمترین سهم علمی پژوهش حاضر،مشخص شده است که سرمایه مشتری،نقش میانجی در رابطه سرمایههای ساختاری و انسانی با عملکرد سازمانی ایفا میکند.
بنابراین؛در این پژوهش ابتدا،تأثیر اجزای سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه بررسی و بعد،به تبیین نقش میانجی سرمایه مشتری در رابطه سرمایههای انسانی و ساختاری با عملکرد پرداخته میشود.
از این رو،همان طور که چن و همکاران میگویند«رشد سرمایه مشتری به حمایت از سوی سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری بستگی دارد[41]»و هرچه این حمایت بیشتر باشد،سرمایه مشتری میتواند تأثیر زیادتری را بر عملکرد سازمانی داشته باشد.
نگاره 3-ضرایب رگرسیون چندگانه سرمایه انسانی و عملکرد:سرمایه مشتری به عنوان میانجی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همین روش را میتوان برای سرمایه ساختاری نیز انجام داد و چنانکه نگاره 4 نشان میدهد،مقدار رابطه سرمایه ساختاری با عملکرد سازمانی در حالت رگرسیون چندگانه از 466."