چکیده:
بررسی روند تحولات تجارت جهانی محصولاتی مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی طی 2 دهه اخیر،نشان میدهد،کشورهای در حال توسعه به طور جدی به دنبال کسب موقعیت رقابتی مناسب در عرصه صنعت نرمافزار هستند.نظر به اهمیت مسئله رقابت برای مدیران ارشد بنگاههای ایرانی فعال در صنعت نرمافزار و ضرورت داشتن درک صحیح برای کسب موفقیت در عرصه رقابت،طی فعالیت پژوهشی تلاش شده است بر مبنای رویکرد کیفی،یک مدل مفهومی برای تبیین توان رقابتی بنگاههای فعال در صنعت نرمافزار توسعه داده شود.در این مقاله،که بخشی از نتایج پژوهش مذکور را ارایه مینماید،پس از بیان موضوع پژوهش در بخش مقدمه،ابتدا مفهوم رقابت و مزیت رقابتی از نظر تئوریهای نوین بنگاه و مزیت رقابتی تبیین شده است.سپس روش پژوهش مورد استفاده برای مدلسازی توان رقابتی تشریح شده است.در ادامه مقاله فرایند اجرایی به کار گرفته شده برای مدلسازی توان رقابتی در سطح بنگاه به طور مختصر مورد بحث قرار گرفته است.نتایج فرایند مدلسازی طی سه بخش اصلی شامل توافق در خصوص فهرست مفاهیم مرتبط با توان رقابتی بنگاه، استخراج و تحلیل نقشه علی خبرگان،و استخراج و مدلسازی نقشه ادغامی صنعت نرمافزار در بخش پایانی مقاله ارایه شده است.خروجی نهایی این پژوهش مدل مفهومی توان رقابتی بنگاه در صنعت نرمافزار است.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت فناوری اطلاعات دوره /2شماره 5 پاییز و زمستان 9831 صص 35 تا 07 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ارایه رویکردی کیفی برای مدلسازی توان رقابتی بنگاه در کسب و کارهای مبتنی بر فناوری پیشرفته مورد مطالعه:صنعت نرمافزار* محمود صارمی1،علی حیدری2 چکیده: بررسی روند تحولات تجارت جهانی محصولاتی مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی طی 2 دهه اخیر،نشان میدهد،کشورهای در حال توسعه به طور جدی به دنبال کسب موقعیت رقابتی مناسب در عرصه صنعت نرمافزار هستند.
عوامل مرتبط با مفهوم توان رقابتی بنگاه در صنعت نرمافزار (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین در چارچوب روششناسی تحقیق آمیخته،فرایند مدلسازی توان رقابتی در این پژوهش طی سه مرحله شامل پژوهش کتابخانهای،پژوهش نگاشت علی و پژوهش مدلسازی نگاشت ادغامی انجام میگیرد،که مرحله اول و دوم ماهیت کیفی دارد و مرحله سوم به طور عمده رویکرد تحلیل کمی دارد.
بر اساس روش نمونهگیری گلوله برفی و طی چندین مرحله تعداد 03 نفر از خبرگان صنعت برای مشارکت در ساخت مدل کیفی توان رقابتی صنعت نرمافزار انتخاب شده است،که در نهایت 51 نفر از این خبرگان حاضر به همکاری با این پژوهش شدند و در رابطه با 21 نفر از آنها فرایند نگاشت علی با موفقیت به اتمام رسید،که با توجه به پژوهشهای پیشین و توصیه صاحبنظران روش نگاشتشناختی[43]،این تعداد نمونه برای استخراج مدل کیفی مناسب است.
نتایج ارزیابی 2 مدل پیشنهادی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج گفته شده،مدل شماره(2)(مربوط به نقشه ادغامی مشترک)،به عنوان مدل مناسب برای تبیین توان رقابتی بنگاه در صنعت نرمافزار انتخاب میشود."