چکیده:
نظیر موقعیتی اجتماعی،سن،میزان یادگیری و آشنایی افراد با انواع محصولات و برداشت مصرفکننده از ریسک،به صورت عوامل انفرادی مورد بررسی قرار گرفتهاند.لیکن این پژوهش برای اولینبار در ایران نقش سبکهای زندگی را در تعیین نوع تصمیمگیری مصرفکنندگان ایرانی برای خرید مورد بررسی قرار میدهد.با استفاده از روش آماری آزمون کای دو و ضریب گاما،نوع تصمیمگیری غالب مصرفکنندگان در سبکهای زندگی والس برخوردار از منابع بالا شامل نوآوران،موفقان،تجربهکنندگان و راضی شدگان با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مشخص شد،نوع غالب تصمیمگیری مصرفکنندگان در سبک زندگی نوآوران تصمیمگیری محدود و در سبک زندگی موفقان، تصمیمگیری براساس وفاداری به مارک تجاری میباشد ولی بین انواع تصمیمگیری در دو سبک زندگی تجربه کنندگان و راضی شوندگان تفاوت قابل ملاحظهای وجود ندارد و لذا این دو سبک از تمام چهار روش تصمیمگیری خرید به یک اندازه استفاده مینمایند.عوامل اصلی تأثیرگذاری روی فرآیند جستجوی اطلاعات و به تبع آن تصمیمگیری برای خرید به وفور مورد بررسی قرار گرفتهاند که نتایج تحقیقات نشان میدهد این عوامل عبارتند از:ویژگیهای بازار،ویژگیهای محصول،خصوصیات مصرفکننده و ویژگیهای موقعیتی.در مورد خصوصیات مصرفکننده عواملی
خلاصه ماشینی:
"Motaleat-e modiriat-e sanati Vol. 6,No. 16,Summer 2008 تعیین نوع تصمیمگیری غالب برای خرید در انواع سبکهای زندگی والس (برخوردار از منابع بالا1) دکتر سید علی اکبر افجه* کبری بخشیزاده برج** چکیده عوامل اصلی تأثیرگذاری روی فرآیند جستجوی اطلاعات و به تبع آن تصمیمگیری برای خرید به وفور مورد بررسی قرار گرفتهاند که نتایج تحقیقات نشان میدهد این عوامل عبارتند از:ویژگیهای بازار،ویژگیهای محصول،خصوصیات مصرفکننده و ویژگیهای موقعیتی.
با استفاده از روش آماری آزمون کای دو و ضریب گاما،نوع تصمیمگیری غالب مصرفکنندگان در سبکهای زندگی والس برخوردار از منابع بالا شامل نوآوران،موفقان،تجربهکنندگان و راضی شدگان با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مشخص شد،نوع غالب تصمیمگیری مصرفکنندگان در سبک زندگی نوآوران تصمیمگیری محدود و در سبک زندگی موفقان، تصمیمگیری براساس وفاداری به مارک تجاری میباشد ولی بین انواع تصمیمگیری در دو سبک زندگی تجربه کنندگان و راضی شوندگان تفاوت قابل ملاحظهای وجود ندارد و لذا این دو سبک از تمام چهار روش تصمیمگیری خرید به یک اندازه استفاده مینمایند.
در مورد فرضیه اصلی یک،رابطه سبک زندگی خود شکوفایان با هریک از چهار نوع تصمیمگیری مصرفکننده برای خرید از طریق آزمون کای دو،ضریب گاما،تائو کندال بیو سی مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه مقایسه آمارههای آزمون مشخص میشود باتوجه به اینکه تصمیمگیری محدود از بالاترین آماره آزمون و ضریب گامای مثبت برخوردار است،لذا میتوان آن را نوع غالب تصمیمگیری در این سبک زندگی درنظر گرفت."