چکیده:
در ایران بوده و بوده و بیشتر حاصل از مشاهده مستقیم شیوه کار کارآفرینان است تا مطالعات تئوریک قبلی.در این مدل شروع به کارآفرینی حاصل از فراهم آمدن هم زمان پتانسیل کارآفرینی،تمایل به کارآفرینی و در اختیار داشتن ایده بر شمرده میشود و عوامل مؤثر براین متغیرها در سه دسته ویژگیهای شخصیتی،سوابق و عوامل محیطی(نگرشی ترکیبی از منظر روشانشناسی،جامعهشناسی و محیط اقتصادی)نشان داده میشوند.این تحقیق از نظر هدف،تحقیقی کاربردی است و از نظر روش،تحقیقی توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری تحقیق،صنایع قطعه سازی در صنعت خودرو و روش نمونه برداری تصادفی بوده و تعداد نمونه با استفاده از روشهای آماری،30 مورد برآورد شده است.جهت سنجش پتانسیل کارآفرینی و متغیرهای بکار گرفته شده در مدل،از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و میزان پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 82% برآورد شده است.نتایج حاصل از تجربه و تحلیل نشان داد که ویژگی تمایل و علاقه شدید به کار با درصد بسیار بالایی(%72/4)در بین کارآفرینان قطعهسازی در صنعت خودرو دیده میشود. همچنین در اکثر موارد کارآفرینان جهت استخدام پرسنل،برجستگیهای فردی (%73)و پس از آن دانش فنی فرد(%61)و سابقه کار و ساختار سازمانی(%61)را مدنظر قرار داده است.از سوی دیگر بهترینانگیزاننده مورد استفاده کارآفرینان در مورد پرسنل،به ترتیب پاداش مالی(%94)،ایجاد منزلت(%53)و یا فراهم آوردن زمینه ارتقاء(%47)در کار بوده است.در انتها باتوجه به نیجهگیری و یافتههای بدست آمده تعریف بومی کارآفرینی ارائه گردیده است.تحقیق حاضر با هدف شناخت بهتر فضای کارآفرین در صنایع خودروسازی و ارائه مدلی جامع در مورد فرآیند شروع به کارآفرینی صورت گرفته است.مدل ارائه شده حاصل از مصاحبه و بررسی موردی کارآفرینان در صنعت قطعهسازی خودرو
خلاصه ماشینی:
"جریانهای اصلی تحقیقات کارآفرینی6 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منظر تحقیق حاضر به کارآفرینی،ترکیبی از هر چهار جریان بوده است: روانشناسی(تأثیر ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای رفتاری نظیر خانواده، تحصیلات و سوابق)،جامعهشناختی(تأثیر نوع نگاه جامعه بر کارآفرینی)،جریان اقتصاد(تأثیر محیط اقتصادی و سیاستهای دولتی بر فرآیند کارآفر ینی)و مدیریت (شیوههای عمل کارآفرینان در مسیر راهاندازی و رشد کسب و کار).
رابطه 1:فرمول پتانسیل کارآفرینی ؟؟؟میزان گسترش و توسعه شرکت/طول عمر شرکت؟؟؟پتانسیل کارآفرینی (میانگین درصد افزایش سرمایه+میانگین درصد افزایش میزان فروش+تعداد فعالیتهای نوآورانه+سهم بازار+تعداد رقبای اصلی+نوع ثبت+میانگین درصد رشد تعداد پرسنل) خطاهایی که در این فرمول نادیده گرفته شدهاند،عبارتند از: میزان پتانسیلی که در قبل از شروع کار برای کارآفرین وجود دارد با رشد پرسنل شرکت نشان داده شده،درحالی که شرکت رشد یافته،ممکن است به دلایل غیر طبیعی مانند استفاده از امکانات و ارتباطات خاص و یا بهرهبرداری ویژه از شرایطی مشخص گسترش پیدا کرده باشد.
از سوی دیگر نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که خصوصیات ذکر شده در مدل برای کارآفرینان صنت قطعهسازی خودرویی یکسان نبوده و نتایج حاصل از اولویت بندی صورت پذیرفته با استفاده از آزمون فرید من بدین صورت مشاهدهگردید: ویژگیهایی چون قدرت تخیل(%26)،هیجانطلبی(%84)و قدرتطلبی(%25) در بین کارآفرینان از رتبه پایینی برخوردار بوده و ویژگی تمایل و علاقه شدید به کار با درصد بسیار بالایی(%27/4)در کارآفرینان ایرانی دیده میشود.
» نهایتا،موارد زیر برای ادامه تحقیقات کارآفرینی پیشنهاد میشود: -شناخت جامعه کارآفرینان ایران(ایجاد بانک اطلاعاتی کارآفرینان هر صنعت)، -شناخت سبکهای مدیریتی کارآفرینان ایرانی، -توسعه مدل در مورد کل فرآیند کارآفرینی(مراحل راه اندازی و رشد نیز در مدل درنظر گرفته شوند)، -تحقیق میدانی و تحقیق فرضیات مربوط به پتانسیل کارآفرین."