چکیده:
امروزه انواع سازمان های فعال در اقتصاد را می توان به دو دسته صنعتی و خدماتی تقسیم نمود. دسته اول در کشورهای در حال توسعه از گستردگی بیشتری برخوردارند و دسته دوم در کشورهای پیشرفته از اهمیت بالاتری برخوردارند. هر دوی آنها به گونه ای ایجاد ارزش کرده و به نوعی فعالیت اقتصادی می کنند.
در این پژوهش که حاصل یک عارضه یابی و شناسایی یک زمینه قابل بهبود در دبیرخانه تعالی شرکت IDco به عنوان متولی ارزیابی تمامی واحدهای زیر مجموعه این شرکت اعم از تولیدی یا خدماتی است پژوهشگران تلاش می کنند با مطالعه ادبیات مدل های تعالی رایج در دنیا برای سازمان های خدماتی و صنعتی، ضمن شناسایی ابعاد علمی موضوع، با استفاده از نظر خبرگان و مدیران اجرایی که از نزدیک با فعالیت ها و نوع مسایل ایجاد شده در سازمان های عمومی و خدماتی آشنا هستند مدلی با کاربرد و سازگاری مناسب و کافی با این فعالیت ها را شناسایی و ایجاد کنند. بر این اساس با استفاده از 14 خبره که بتوان تمامی جامعه آماری مد نظر را پوشش داد و با استفاده از روش تاپسیس از میان 4 مدل تعالی سازمانی رایج در دنیا یعنی دمینگ، بالدریج، EFQM و CAF، مدل CAF به عنوان مدل پایه انتخاب گردید و سپس در طی جلسات متعددی با همفکری 14 خبره مدل بومی ارائه گردید. سپس در کمیته های علمی، فنی و راهبردی در لایه های مختلف مدیریتی این شرکت به تایید و تصویب رسید و برای تمامی سازمان های عمومی و خدماتی زیر مجموعه لازم الاجرا اعلام شد.
خلاصه ماشینی:
"جایزه کیفیت شرکت IDco از سال 38 براساس مدل ارزیابی جوایز ملی کیفیت،بهرهوری و تعالی سازمانی در سطح ایران که خود از مدل تعالی سازمانی اروپا (EFQM) ویژهء سازمانهای تولیدی و بزرگ برگرفته شده و با اندک تغییراتی به منظور بومیسازی در این شرکت الگوبرداری شده است.
مدل تعالی کسب و کار CAF برای سازمانهای عمومی و خدماتی (CAF,2006) مدل تعالی جایزه کیفیت شرکت IDco در کشور ما نیز از سال 2831 تاکنون دو جایزه در سطح ملی و به موازات ارزیابی واحدهای متقاضی براساس مدل تعالی EFQM برای سازمانهای تولیدی و بزرگ برگزار شده است.
در این تحقیق روایی به روش اول مورد بررسی قرار گرفته است به این معنا که قبل از جمعآوری دادهها اقداماتی به این شرح انجام شد: در تهیه پرسشنامه مذکور،اطلاعات مربوط به مدلهای تعالی(مذکور در گزینههای پرسشنامه)از متون موجود در خصوص جوایز مذکور در ادبیات موضوع و ویژگیهای تناسب و سازگاری مدل تعالی(مذکور در معیارهای پرسشنامه)از خرد جمعی مدیران و مسوولین اجرایی جایزه کیفیت شرکت IDco استخراج شده است.
نتایج و یافتهها به عنوان نتیجه تحقیق میتوان اشاره نمود که محققین با بررسی چهار مدل اصلی تعالی سازمانی(دمینگ،بالدریج، EFQM و CAF )و درنظر گرفتن مدل موجود در جایزه تعالی شرکت IDco و با همفکری خبرگان موضوع که از نزدیک با این مباحث آشنا هستند و با استفاده از روش تاپسیس به عنوان ابزاری برای انتخاب از بین چند گزینه براساس چند معیار و همچنین جلسات اجماع به مدلی دست یافته که حایز بیشترین تناسب با واحدهای عمومی و خدماتی و شرایط موجود در شرکت IDco است."