چکیده:
در این مقاله یک زنجیره تامین سه سطحی تک محصولی با حلقه های تولید کنندگان – توزیع کنندگان – مشتریان در نظر گرفته شده که تقاضای مشتریان، درصد کالای برگشتی از مشتریان و زمان ارسال کالا از توزیع کنندگان به مشتریان، به عنوان متغیرهای فازی در نظر گرفته می شوند. رویکرد اصلی در این مقاله، در نظر گرفتن همزمان مسائل انتخاب تامین کنندگان و توزیع کنندگان و تعیین مشتریان موثر در سیستم تحت شرایط عدم قطعیت است. هدف این مقاله ارائه مدلی است که علاوه بر یکپارچه سازی اهداف متضاد حلقه ها، تعداد پارامترهای غیر قطعی مدل را نیز افزایش دهد. از این رو، اهداف مدل پیشنهادی عبارتند از ماکزیمم کردن کیفیت محصولات، می نیمم کردن هزینه کل، می نیمم کردن زمان ارسال کالا از توزیع کنندگان به مشتریان و ماکزیمم کردن درآمد حاصل از فروش کالا به مشتریان. همچنین در مدل پیشنهادی، محدودیت هایی همچون کمبود سفارشات، ظرفیت تولید و تقاضای مشتریان نیز در نظر گرفته می شوند. مدل پیشنهادی توسط یک مثال عددی برای مساله زنجیره تامین سه سطحی تشریح و بر اساس سطوح برش آلفا تحلیل خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"شکل کلی یک مدل چند هدفه فازی برای مسائل SC اگر c?pjṣc?kj و b?i متغیرهای فازی باشند،آنگاه میتوان شکل کلی مسأله چند هدفه فازی SC را مطابق مدل زیر درنظر گرفت: -------------- (1)- Fuzzy Set (2)- ?-cut (3)- Fuzzy Decision (4)- Symmetric (5)- Asymmetric (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطوری که Z?k و Z?p مجموعهای از توابع هدف فازی هستند که به ترتیب برای اهداف ماکزیمم و مینیمم به کار گرفته میشوند و Zq و Zs نیز مجموعه اهداف قطعی مدل چند هدفه بالا میباشند که به ترتیب برای اهداف ماکزیمم و مینیمم استفاده میشوند.
در واقع این مقاله تعامل میان حلقههای تولیدکنندگان- توزیعکنندگان-مشتریان در یک SC تک-محصولی را درنظر گرفته و یک مدل فازی چند هدفه را برای آن ارائه میشود که اهداف این مدل پیشنهادی همان اهداف متضاد میان حلقههای SC و برخی اهداف دیگر خواهند بود.
محدودیتها 1)محدودیتهای عدم کمبود برای آنکه تولیدکنندگان بتوانند تعداد سفارشاتی که از سوی توزیعکنندگان صادر میشوند را به موقع تأمین نمایند،ما محدودیتهای زیر پیشنهاد میشود: -------------- (1)- Lead Time (2)- Selling Objective (به تصویر صفحه مراجعه شود) این محدودیتها تضمین میکنند که میزان تولید به اندازهای است علاوه بر کاهش هزینههای نگهداری در انبارهای مراکز تولید و توزیع،تقاضای مشتریان نیز به موقع برآوردهشده و کمبودی رخ ندهد.
شکل کلی مدل چند هدف فازی پیشنهادی برای یک SC سه سطحی با حلقههای تولیدکنندگان-توزیعکنندگان-مشتریان را میتوان به صورت زیر درنظر گرفت: مدل(4)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در بخش بعدی یک مثال عددی برای تشریح مدل پیشنهادی ارائه و نتایج تحلیل خواهند شد."