چکیده:
ان از کامپیوتر(73/3 درصد)و شبکههای کامپیوتری(55/5 درصد)میباشد.اکثر کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان دارای وبسایت هستند و به اینترنت نیز متصل میباشند.68 درصد از پاسخدهندگان امکانات موجود در این کتابخانهها را جهت ارائه خدمات کافی نمیدانند و 60 درصد از کاربران تجهیزات فناوری بیشتری را طلب میکنند.به نظر پاسخگویان عمدهترین مشکل استفاده از فناوریهای اطلاعاتی عدم آموزش کافی(97/4)و نبود تجهیزات و امکانات مناسب(78/9 درصد)است و تقریبا"(47/4 درصد)مدیران کتابخانهها دورههای آموزشی استفاده از فناوری اطلاعات را برگزار کردهاند. نتیجهگیری:با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص فرضیههای تحقیق مشاهده میشود که در کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان تجهیزات و امکانات فناوری اطلاعات به میزان کمی وجود دارد و همچنین میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجانی زیر(50 درصد)میباشد.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی و آمارههای توصیفی میزان آموزشهای دیده شده توسط مسوولان کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول فوق نشان میدهد،61/7 درصد مسوولان کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان تا حد زیادی در زمینه سختافزار آموزش دیدهاند در حالیکه 05 درصد آنها در این مورد به میزان کم و خیلی کم آموزش دیدهاند.
توزیع فراوانی موانع و مشکلات بهرهگیری از فناوری اطلاعات از دید مسوولان کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول بالا نشان میدهد،موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات به ترتیب عبارتند از:87/9 درصد کمبود تجهیزات و امکانات مناسب کتابخانه،75/9 درصد مسوولان کمبود نیروی انسانی،فضا و بودجه،25/6 درصد مسوولان نبود کارکنان آموزش دیده،63/8 درصد نبود متخصصین کامپیوتر،عدم تسلط کتابداران به زبان انگلیسی مورد نیاز برای استفاده از فناوری اطلاعات، بالا بودن هزینه دسترسی پیوسته به پایگاههای اطلاعاتی و فقدان برنامه برای آموزش ضمن خدمت کارکنان،13/6 درصد مسوولان که نداشتن خط مشی معین و اساسنامه،12/1 درصد فقدان پشتیبانی مناسب برای نگهداری سختافزار و نرمافزار.
در پاسخ به سؤال اساسی پنجم پژوهش مبنی بر اینکه«مشکلات و موانع احتمالی در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاهی شهر زنجان چیست؟»یافتههای پژوهش نشان داد که موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات به ترتیب عبارتند از:87/9 درصد کمبود تجهیزات و امکانات مناسب کتابخانه،75/9 درصد مسوولان کمبود نیروی انسانی،فضا و بودجه، 25/6 درصد مسوولان نبود کارکنان آموزشدیده،63/8 درصد نبود متخصصین کامپیوتر،عدم تسلط کتابداران به زبان انگلیسی مورد نیاز برای استفاده از فناوری اطلاعات،بالا بودن هزینه دسترسی پیوسته به پایگاههای اطلاعاتی و فقدان برنامه برای آموزش ضمن خدمت کارکنان،13/6 درصد مسوولان که نداشتن خط مشی معین و اساسنامه،12/1 درصد فقدان پشتیبانی مناسب برای نگهداری سختافزار و نرمافزار."