چکیده:
های مدارس مطابقت دارند.در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت این کتابخانه ها ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات) سال سوم،شماره(01)پاییز 9831 بررسی وضعیت کتابخانههای مراکز پیشدانشگاهی شهر اراک و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانههای مدارس سمیرا مروجی1 دکتر احمد شعبانی2 سمیه حسینی3 چکیده هدف:هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت موجود کتابخانههای مراکز پیشدانشگاهی شهر اراک با توجه به رسالت و خط مشی،بودجه،فضا و تجهیزات،مجموعه،نیروی انسانی،خدمات و فعالیتها،ترویج خدمات کتابخانه و ارتقای یادگیری،و مقایسه نتایج حاصل از استانداردهای کتابخانههای مدارس است.
هدف تحقیق هدف کلی این تحقیق،تعیین میزان انطباق وضع موجو کتابخانههای مراکز پیشدانشگاهی شهر اراک از نظر رسالت و خط مشی،بودجه،فضا و تجهیزات،مجموعه،نیروی انسانی،خدمات،و همخوانی ترویج خدمات و ارتقاء یادگیری و مقایسه نتایج حاصل،با استانداردهای کتابخانههای مدارس است.
صمدی علینیا و دیگران(5831)در تحقیق خود در خصوص"بررسی وضعیت کیفی کتابخانههای دبیرستانی شهر اصفهان از لحاظ مدیریت،نیروی انسانی،بودجه،منابع و فضا و جایگاه این کتابخانهها در بدنه آموزش و پرورش در سال تحصیلی 4831-5831"بیان داشتند که 08 درصد این کتابخانهها قادر به رفع نیازهای اطلاعاتی دانشآموزان و دبیران به طور کامل نیستند،کتابخانههای آموزشگاهی،تحت پوشش سرانه پرورشی بوده و آئیننامه اجرایی و بودجه مستقلی ندارند.
نتایج مشابهی که در تمام تحقیقهای انجام شده بدست آمد مبین این مطلب است که در بیشتر موارد سهم بسیار کمی از مساحت کل مراکز به کتابخانه اختصاص یافته است، از جمله صمدی علینیا و دیگران در تحقیق خود بیان کردند 84 درصد کتابخانههای دبیرستانی شهر اصفهان کمتر از 05 متر مربع و 24 درصد بین 05 تا 001 متر مربع مساخت دارند،جمشیدی(6831)نیز در تحقیق خود فضای کتابخانههای آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه را محدود اعلام و بیان کرد برای اکثر دانشآموزان فضایی جهت مطالعه در نظر گرفته نشده است."