چکیده:
مونوکسید کربن یکی از آلایندههای مهم هوا به شمار میرود که آثار مخرب زیادی بر سلامتی انسان وارد میسازد.همچنین به عنوان گاز شاخص در طراحی تهویهء تونلها استفاده میشود.به همین منظور در این مطالعه،غلظت مونوکسید کربن در 5 تونل محور هراز،در سه روز و هر روز در دو مرحله،صبح و عصر به وسیلهء دستگاه گاز آنالایزر،مدل Emicont 70 اندازهگیری شد.نمونهبرداری به مدت 6 دقیقه در ارتفاع یک متری از سطح زمین(ارتفاع تنفسی)،در فصل بهار انجام شد.نتایج حاصل نشاندهندهء غلظتهای بالایی از این گاز در تونلهای مورد بررسی است.غلظت مونوکسید کربن در دامنهای از ppm 9 تا 003 تغییر داشته است.غلظتهای مشاهده شده از مونوکسید کربن،همبستگی مثبت با طول تونل و همچنین میزان تردد واقعی را نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول شمارهء(1):مشخصات تونلهای مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) روش نمونهبرداری در هر تونل حداقل یک و حداکثر سه ایستگاه،انتخاب شد، بدین ترتیب که در تونلهای با طول بیشتر مانند وانا و امام زاده هاشم برای تعیین دقیقتر پیک آلودگی،سه ایستگاه در یک سوم ابتدا و انتها و همچنین وسط تونل انتخاب شد.
جدول شمارهء(2):آمار تردد وسایط نقلیه (به تصویر صفحه مراجعه شود) نکتهء قابل توجه در مورد این دادهها اینست که،روز جمعه با وجود تردد بیشتر،بدلیل ممنوعیت عبور ماشینهای سنگین باری، تردد معادل سواری پایینتری را به خود اختصاص داده؛همچنین دارای چگالی ترافیک بیشتر نسبت به دو روز دیگر میباشد،در اینجا بطور واضح تأثیر ماشینهای سنگین در میزان چگالی ترافیک دیده میشود.
730) جدول شمارهء(5):غلظت مونوکسید کربن (ppm) در ایستگاههای نمونهبرداری و ایستگاه شاهد (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شمارهء(6):غلظت (ppm) آلایندهها داخل اتومبیل با شیشههای بسته قبل از ورود به تونل(شاهد)و در حین عبور از تونل (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه T-test برای مقایسه میزان غلظت مونوکسید کربن در تونلهای مورد بررسی با استانداردهای موجود،تفاوت معنیدار در سطح 99%نشان داد(جدول شمارهء 7).
تجزیه واریانس برای غلظت جدول شمارهء(7):نتایج آزمون T در مورد گاز مونوکسید کربن (به تصویر صفحه مراجعه شود) مونوکسید کربن در ارتباط با طول تونلهای مورد بررسی،نشاندهندهء اختلاف معنیدار بین تونلهای دارای طول کمتر از 004 متر با سایر تونلها(تونلهای 0001-004 متر و تونلهای بیش از 0001 متر)،در سطح 59%بوده است.
در نهایت نتیجه آزمون T تفاوت معنیدار را بین غلظت مونوکسید کربن در داخل ماشین(با شیشه بسته)در حال حرکت و میزان این گاز را درون ماشین در حین عبور از تونل نشان نداده است."