خلاصه ماشینی:
"وی همچنین به دلیل غلبه وجه کاربردی علم کتابداری و اطلاعرسانی،بهرهجویی از روشهای تحقیق مرسوم دانشگاهی را برای حل مسائل موجود در جریان فعالیتها و عملیات این حوزه کافی نمیداند و استفاده از روش کنش پژوهی را برای تقویت،بهسازی و اثربخشی امور کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی مفید میداند و مقاله خود را با معرفی نمونه پژوهشهای اجرا شده از طریق کنش پژوهی در ایران ادامه میدهد و در پایان به بحث و نتیجهگیری میپردازد.
انتظار میرود برگزاری کلاسهای آموزشی پیشبینی شده برای دروس مرتبط با پژوهش در مقاطع تحصیلی،تدریس اساتید متخصص این دروس در هر رشته و معرفی منابع و کتب مورد نظر به وسیله مدرسان دروس بتواند بستر،آگاهی و توانایی لازم را از جوانب مختلف نظیر انتخاب موضوع،بیان مسئله،تدوین اهداف،پرسشها و فرضیهها،انتخاب روششناسی،ابزار و فنون گردآوری و تجزیه و تحلیل مناسب دادهها، شیوه نگارش،استناد،ارجاع و نقطه گذاری در زمینه نگارش طرح پیشنهادی تحقیق،اجرای پژوهشهای دلخواه و نگارش گزارشهای پژوهش و پایاننامههای دانشجویی با کیفیت برای پژوشهگران و داشنجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهها به ویژه در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی فراهم آورد.
اثر حاضر در درجه اول به این دلیل که نظر پژوهشگران و اساتید روش تحقیق حوزه کتابداری و اطلاعرسانی را از جوانب مختلف منعکس میکند، منبع و دستنامه با ارزشی است که به معرفی فلسفه،رویکردها و الگوهای علمی حاکم بر پژوهشهای این رشته میپردازد؛چالشهای مرتبط با نگارش طرح پیشنهادی پژوهش،انتخاب خلاقانه موضوع، بیان مسئله،چگونگی انتخاب روش پژوهش مناسب،تدوین اهداف، پرسشها و فرضیهها،ابزار و فنون گردآوری دادهها و استدلال در نتیجهگیری را مطرح میکند و راهکارهای مناسب را برای تغییر وضعیت موجود پیشنهاد میدهد."