Skip to main content
فهرست مقالات

آینده ی موزه ی هنری

نویسنده:

(4 صفحه - از 126 تا 129)

چکیده:

امروز بخش بزرگی از نمایشگاه‌ها و مجموعه‌های به نمایش درآمده در موزه‌های هنری مدرن بیش از آنکه‌ رویکردی تاریخی داشته باشند رویکردی موضوعی را برمی‌گزینند.بسیاری از نقدهای تکرارشونده بر این دست‌ موزه‌های هنری فضای موضوعی موزه‌ها را هدف می‌گیرند.این نقدها چنین موزه‌هایی را غیراصیل و نمونه‌ی بارز دیسنی مانند شدن‌1موزه‌ها می‌دانند.اما سخن اصلی این است که موزه‌های هنری مدرن خاصیت خنثای موزه نسبت‌ به مجموعه‌های به نمایش درآمده در آن را فدا کرده‌اند.به بیان دیگر موزه به جای حذف خود از فضای اختصاص‌ یافته به آثار هنری،به‌گونه‌ای که هر اثر هنری مستقل از دیگر آثار و مستقل از خود موزه وجود داشته باشد،به‌ میانجی سازمان و موضوع‌سازی بر آثار هنری و تجربه‌ی مخاطب از آثار تأثیر گذارده و دخالت می‌کنند.در این مقاله‌ با بررسی مدل موزه به عنوان نهادی خنثی این مفهوم را رد کرده و نشان می‌دهیم که ارایه‌ی آثار هنری به شیوه‌ای‌ خنثی و ابژکتیو نه ممکن است و نه مطلوب.در ادامه برای توصیف موزه‌های هنری از مفهوم فوق اثر استفاده کرده‌ و به موزه‌های هنری همچون آفرینش‌های هنری قائم به ذات می‌نگریم.در پایان این ایده یعنی فوق هنر را به‌ حوزه‌ی تعرف هنر و هستی‌شناسی هنر بسط داده و نتیجه می‌گیریم که تعریف و هستی‌شناسی هنر نه توصیفاتی‌ از واقعیاتی از پیش موجود بلکه ساخته‌هایی قراردادی و تغییرناپذیرند.

کلیدواژه ها:

موزه‌ی هنر ،ایدئولوژی مدرنیسم ،جهت‌دهی ،فوق اثر ،کلیت خودآیین ،ما زاد استعلایی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.