چکیده:
پیوستگی لفظی و معنوی آیات سورهء بقره از ادلهء اعجاز قرآن کریم ذکر شده است.به گونهای که در نگاه آغازین،به دلیل نزول تدریجی و تنوع مطالب،متنی گسسته به نظر میرسد.درحالیکه با تدبر در سبک تنظیم و شیوهء و ارائهء مطالب و ارتباط و انسجام درونی، نظمی بدیع میان موضوعات آن قابل مشاهده است. موضوع بحث سورهء بقره ترسیم مبانی تربیت شخصیت ایمانی است و اینکه انسان تنها با نیروی تقوا میتواند از هدایت قرآن بهرهمند شود و بر مرکب هدایت به رستگای نائل آید.اشاره به مسائل گوناگون،به سبب جلب توجه مردم به علم و قدرت و حکمت خدای سبحان است و هدف سوره،تثبیت توحید در روح انسان و هدایتگری است.
خلاصه ماشینی:
"این هم شکلی و هم بستگی میان آیات و پیوندگاه لفظی و گاه معنایی آیهای با آیهء دیگر است که آنها را به مجموعهای کامل تبدیل میکند.
*خداوند برای تأکید بر اوامر پیشین در آیهء قبل،یعنی امر به روزه و اکمال آن و تکبیر و شکر خداوند،آیهء 681 را آورد تا دلالت کند به اینکه او به احوال مؤمنان آگاه است،سخنان آنان را میشنود و دعای آنها را اجابت میکند و به اعمالشان پاداش میدهد[بیضاوی، ج 1:521].
*خداوند در آیات گذشته،جهاد جانی را بیان کرد و در آیهء 59 به مسئلهء جهاد مالی پرداخته است و انفاق مال را برای تجهیز سپاه و ادارهی جنگ واجب میکند[طباطبایی،ج 2:46].
همانگونه که در از آنجا که هدف از روزه و حج،توشهگیری تقوا و از بین بردن شرک و نفاق و رسیدن به صلح و سلم است و اینها آرزوی انسان است،به جاست که همراه احکام تقوا در روزه و حج،الگویی از تقوا پیشگان حقیقی و منافقان ارائه شود تا مسلمانان تقوای مافقانه را از تقوای خالصانه بازشناسند مجموعه آیات پیشین(091-591)حکم جهاد با مشرکان بیان شد که برای انجام آن به انفاق و مال نیاز است،مناسک حج نیز نوعی جهان در راه خداست[حوی،ج 1:554].
*آیهء 812 آخرین آیه در سیاق«812-802»،دعوت به اسلام است و به تصحیح افکار مؤمنینی میپردازد که برای پیروزی،فقط به رحمت خداوند امید دارند؛بدون اینکه در راه خدا هجرت و جهاد کنند[حوی،ج 1:605].
2. دعوت به تقوای اجتماعی(522-122) وجوه ارتباط *حرمت ازدواج با مشرکان و فضیلت ازدواج با زنان مؤمنه و مردان مؤمن از احکامی است که خداوند در آیهء 122 برای مسلمانان بیان کرده است؛همان طور که در آیات گذشته،احکام قصاص،روزه، حج،جهاد و..."