چکیده:
فراگیر شدن رایانهها و برنامههای نرمافزاری،در پژوهشها و مطالعات دینی نیز،تحول بزرگی پدید آورد.برای اولین بار،این استاد عبد الرزاق نوفل(ت1984)بود که واژهء «اعجاز»را در زمینه تناسب اعداد در قرآن به کار برد و در کتاب الاسلام دین و دنیا چنین آورد که دو واژهء دین و دنیا در قرآن به تعداد برابر به کار رفتهاند؛اما پر سر و صداترین پژوهشها را دکتر محمد رشاد خلیفه،شیمیدان مصری مقیم آمریکا(ت 1990)انجام داد و با استفاده از رایانه،مدت 4 سال به پژوهش دربارهء کلمات قرآن پرداخت.بر این نظریه،در هر دو قسم صغروی و کبروی،اشکالات بسیاری وارد است؛ اشکالاتی که مختص عدد خاصی مانند عدد 19 نیست و مربوط به همهء اعداد است؛ زیرا هر فرد یا گروهی،بسته به علاقهء خود میتواند عددی مثل 5 و 6 و 7 و 12 و...را معیار قرار دهد و به نتایجی دست یابد؛بنابراین اطلاق اعجاز برای این نظریه،صحیح به نظر نمیرسد و تنها میتوان آن را شگفتی در تناسب اعداد نامید. باید افزود که انتظار اعجاز عددی از قرآن،توقعی نابجاست و نمیتوان پذیرفت که خدای متعال با بندگان خود از طریقی عوامفریبانه سخن گفته باشد.اعجاز قرآن در نگاه نخست و برای اعراب جاهلی صدر اسلام و مردمان هنرجوی دورانهای بعد،در زیباییهای شگفتآور ظاهری و تأثیرگذار آن،اعم از بلاغت و هماهنگیهای صوتی و عددی و...است؛و در نگاه عمیق و موشکافانه،معارف و دانشهای والای الهی آن.
خلاصه ماشینی:
"تاکنون بیشترین انتقادات،حتی از سوی موافقان اعجاز عددی،بر دیدگاههای رشاد خلیفه بوده است،و این به خاطر ادعاهای دروغین وی بر مبنای عدد 91 و دعوای نادرست نبوت و پیشگویی قیامت بوده است،اما کمتر و ثانیا صحت برخی از آمارها رااکه بر پایهء بررسیهای این قلم،صحیحترین آمارها مربوط به پژوهشهای عبد الدائم الکحیل دربارهء عدد 7 است-نمیتوان برای همهء واژگان و آیات قرآن کریم تعمیم داد و چه بسا موارد نقض آن از موارد صحت آمارها بیشتر است؛بنابراین اطلاق اعجاز برای این نظریه،صحیح به نظر نمیرسد و تنها میتوان آن را شگفتی در تناسب اعداد نامید.
سخن ما این ا ست که بههرحال هر عددی به چیزی اشاره دارد؛یکی به تعداد گروهی از افراد،مانند تعداد ائمه(ع)یا اصحاب کساء(در شیعه)یا تعداد خلفا یا 01 صحابی بشارت داده شده به بهشت(در اهل سنت)؛و دیگری به یک زمان یا مکان خاص؛مانند سال تولد یا وفات پیامبر(ص)و ائمه(ع)؛و دیگری به تعداد حروف آیات یا سورههای قرآن،و طبیعی است که با چینش عدد حروف آیات و الفاظ قرآن کریم در کنار هم و جمع و ضرب و تقسیم آنها،دهها عدد به دست میآید و با افزودن حساب ابجد قدیم و ابداعات جدید،این اعداد سر به فلک میگذارد،اما آیا این را باید اعجاز قرآن دانست؟!آیا با این روش میتوان حقانیت اسلام یا تشیع را اثبات کرد؟ ازاینرو میبینیم که این مؤلف،به خاطر ولایتمداری و ارادت به امام عصر(عج)، چندین اعجاز عددی از آیات قرآن،فقط مختص به امام زمان(عج) کشف کرده است.
عبد الدائم الکحیل بر این باور است که ا ین نظام همهء کلمات،آیات و سورههای قرآن را دربرمیگیرد و در کتاب«معجزة القرآن فی عصر المعلومیة»بیش از 07 نمونهء این اعجاز را ذکر میکند(نک:همان،96)اشکال اساسی نیز از همینجا سرچشمه میگیرد که مؤلف نتایج 07 نمونهء قرآنی را بر تمامی 4326 آیهء قرآن تعمیم میدهد؛حال آنکه به باور ما،این نتایج تنها نشاندهندهء برخی شگفتیهای تناسب اعداد در قرآن کریم است و نباید آن را بر همهء آیات کتاب خدا تعمیم داد."