Skip to main content
فهرست مقالات

از جنبش رمانتیسم تا گردشگری فرهنگی

نویسنده:

کلیدواژه ها :

هویت ،نوستالژی ،جنبش رمانتیسم ،موزه‌ی فضای باز ،گردشگری فرهنگی ،صنعت سرگرمی ،زندگی‌ آرمانی دهقانی

کلید واژه های ماشینی : محل موزه‌ی میراث روستایی گیلان ، موزه‌ی میراث روستایی گیلان ، تأسیس موزه‌ی میراث روستایی گیلان ، تأسیس موزه‌های فضای باز ، موزه‌های فضای باز ، جنبش رمانتیسم ، روستایی ، بازگشت ، گردشگری فرهنگی ، هویت

اشتیاق نوستالژیک برای وحدت با طبیعت و بازگشت به گذشته،عصاره‌ی جنبش رمانتیسم در قرن هجدهم و نوزدهم‌ را تشکیل می‌دهد.این جنبش که ادبیات و هنر تنها یکی از عرصه‌های ظهور آن بود و توانست در حوزه‌های وسیع و پیچیده‌ی اجتماعی و سیاسی محرک تحولاتی فراگیر باشد،بازگشت به ساختارهای اجتماعی پیش از نظام سرمایه‌داری‌ و وحدت و انس با طبیعت به‌جای سلطه بر آن را،به بن‌مایه‌ی اصلی بینش خود تبدیل کرد. اگرچه جنبش رمانتیک نتوانست رؤیای بازگشت به گذشته را به واقعیت تبدیل کند،اما تأسیس موزه‌های فضای باز، تماشاگهی غنی از زندگی آرمانی دهقانی فراهم آورد که هم التیام‌بخش نوستالژی بازگشت به گذشته بود و هم منبع‌ الهام تخیل و آفرینش معنا. بر ساختن نمادهای فرهنگی از دل مواد و مصالح تاریخی و تبدیل آنها به منابع هویت و معنا،امکانی است که موزه‌های‌ فضای باز و در گستره‌ای وسیع‌تر گردشگری فرهنگی می‌توانند سبب‌ساز آن شوند. این مطالعه براساس اسناد و آثار کتابخانه‌ای و مشاهده و گفت‌وگو در محل موزه‌ی میراث روستایی گیلان به انجام‌ رسیده است.

خلاصه ماشینی:

"اشخاص علاقه‌مند به میراث گذشتگان نیز در این زمینه بسیار تأثیرگذار بودند،از جمله«توماس یوهانس هفتی»(2281-8881)که‌ خانه‌ها و انبارهای قدیمی روستایی را به باغ خود در فروگنرسترن در حومه‌ی پایتخت نروژ انتقال داد و با نمایش عمومی این بناها،سبب‌ آشنایی مردم با فرهنگ معماری روستایی نروژ شد61 اما نخستین موزه‌ی فضای باز را«آرتور هاتسلیوس»در 11 اکتبر 1981 در جزیره‌ی اسکانسن در اسکاندیناوی تأسیس کرد71این‌ موزه‌ی بزرگ و جامع از نظر شیوه‌ی مدیریت،الگوی سایر موزه‌ها در سایر کشورهای اروپایی از جمله نروژ،فنلاند،دانمارک،هلند و سوئیس‌ گردید. سخن«آنتونی اسمیت»دراین‌باره خواندنی است که می‌نویسد:«تاریخ‌ و سرنوشت مشترک سبب زنده نگاه داشتن خاطرات می‌شود و شکوه‌ و جلال اعمال و رفتار انسان‌ها را حفظ می‌کند؛زیرا در دورانی که‌ همه‌ی چشم‌اندازها زمینی و این جهانی است،مردم صرفا در زنجیری‌ از نسل‌های پیاپی آنانی که پیوندهای تاریخی و شبه خویشاوندی دارند، می‌توانند به این امید دل بندند که به نوعی از احساس نامیرایی و جاودانگی دست یابند»12 اما باید اذعان داشت که جست‌وجوی هویت بومی و محلی از طریق‌ میراث گذشتگان بیشتر گزینشی فرهنگی است تا سیاسی. گردشگری فرهنگی،تقلیل روح فرهنگ به کالای فرهنگی اگرچه جنبش رمانتیسم نتوانست به آرمان‌های خود درباره‌ی‌ وحدت با طبیعت و بازگشت به ارزش‌ها و سبک زندگی دهقانی و قرون وسطایی جامه‌ی عمل بپوشاند،اما این جنبش نیز مانند بسیاری‌ دیگر از جنبش‌های اجتماعی غنابخش تخیل و احساسات بسیاری‌ از هنرمندان رشته‌های مختلف هنری و نویسندگان شد. »92 البته به این نکته باشد اشاره کرد که اهمیت موزه‌های فضای باز بیش از هرچیز به خاطر حفظ میراث فرهنگی و بناهای تاریخی است و جاذبه‌ی گردشگری در درجه‌ی بعدی اهمیت قرار دارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.