چکیده:
ما در کوران انقلاب فناوری اطلاعات هستیم که بر اندیشه،احساس و رفتارهای مردمان تأثیر گذاشته است.رسانههای جمعی(شامل رسانههای الکترونیک)به فضایی تبدیل شده است که در آن،قدرت سیاسی و تجاری نیروی خود را از دست دادهاند.قدرت،اکنون در اختیار کسانی است که ارتباطات را درک و کنترل میکنند و این امر هر روز تکثر بیشتری مییابد.مطالعات متعدد انجام شده در کشورهای مختلف نشان میدهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری مثبت بر کارایی نظام آموزشی،پیشرفت تحصیلی فراگیران،یادگیری سریعتر فراگیران و دستیابی آنها به درک عمیقتر دارد. همچنین،فناوری اطلاعات و ارتباطات،به واسطهی افزایش اعتماد به نفس وانگیزهی یادگیری در فراگیران،باعث ارتقای کیفیت یادگیری میشود.این مقاله تلاش دارد نتایج حاصل از 12 مطالعه در 7 کشور جهان را با شاخصهای ارزیابی توسعهی فناوری اطلاعات در آموزش منطبق کند و به مدلی اولیه برای مطالعات مشابه در کشورمان دست یابد.در این راستا نتایج حاصل از دو مطالعهی انجام شده در کشور فنلاند،به صورت مفصلتر،بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
"او معتقد است که فناوری اطلاعات و ارتباطات هنگامی میتواند اثرگذاری جدی در نظام آموزشی داشته باشد که باعث ارتقای دانش و مهارت فراگیران شود و این امر نیازمند درک مبانی فلسفی فناوری اطلاعات و ارتباطات،طراحی الگوهای مناسب منطبق بر تحولات فناوری و نیز مدیریت آگاهانهی این جریان است.
برخلاف این مطالعات،دو مطالعهی انجام شده در ایران نشان میدهد که باوجود بالا بودن آمارهای مربوط به وجود ابزارهای مدرن آموزشی(در مقایسه با اغلب کشورهای خاورمیانه)و توجه به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعهی نظام آموزشی،نتایج عملی و ارزشیابیهای آموزشی نشاندهندهی تغییرات محسوسی نبوده است.
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارایی نظام آموزشی 1-1 افزایش پیشرفت تحصیلی(ایلوماکی 7002،پرکو 7002، کاکس 7002) 1-2 یادگیری بیشتر در زمان کمتر(شوستر 9991) 1-3 فردی شدن هرچه بیشتر آموزش(ایلوماکی 7002،پرکو 7002،رستا 6991) 1-4 ارتقای سطح بالاتر تحلیل و استدلال(ایلوماکی 70002،ریوز 8991) 1-5 تعمیق قدرت تحلیل و تفکر(ایلوماکی 7002،پرکو 7002، کاکس 7002) 2.
تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتباط خانه و مدرسه 4-1 افزایش توجه مدرسه و ساختار آموزشی به نیازهای خانواده (کوکس 7991،هریس 2002،کاکس 7002) 4-2 درگیر شدن والدین در فرآیند یادگیری فراگیران(داک ورث 1002،رید 2002،بکتا 9002) 4-3 ارتقای استانداردهای آموزشی(ایلوماکی 7002،پرکو 7002) 4-4 تسهیل ارتباط خانه و مدرسه(ریتسما 0002،رید 2002،هریس 2002،ایلوماکی 7002،پرکو 7002،بکتا 9002) 4-5 گسترش ارائهی خدمات آموزشی در سطح جامعه(هولدیش 7002،کاکس 7002) 5.
مطالعهی سال 7002«ایلوماکی»و«رانتانن»در مورد کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس کشور فنلاند،نشان داد ک استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در طول یک دهه پیش از آن،منجر به شکلگیری نظام آموزشی فرآیند محور در این کشور شده و در نهایت به پیشرفت دانش و مهارتهای دانشآموزان کمک کرده است."