چکیده:
این نوشتار،خلاصهای از یک پژوهش قرآنی و حدیثی است.محقق با این نگرش که قرآن برنامهای مدون برای تربیت انسان،و سیره معصومین علیهم السلام تبیینکننده این برنامه است به این مطالعه مبادرت کرده است. در این مقاله سعی شده است نمونهای از آیات و روایاتی ارائه شود که به هریک از مراحل برنامهریزی تربیتی و درسی مربوط است.چهار عنصر اساسی هر برنامه درسی،هدف،محتوا و فعالیتهای یادگیری،روشهای سازماندهی و اجرایی و سرانجام،شیوههای ارزشیابی است.در پایان نیز پیشنهادهایی برای دستاندرکاران پژوهشهای قرآنی و روایی و مربیان ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"کدام مفاهیم قرآنی بیانگر هدف تربیت است کدام مفاهیم،محتوا،روشهای تربیت و ارزشیابی رفتارهای مربیان را بیان کند و چه واژههایی به اصول هریک از این مراحل مربوط است؟ (1)- Lewy اهداف پژوهش اولا تعیین طرح(1)کلی،برنامه تربیتی انسان است که این خود میتواند الگویی برای مربیان پرورشی مذهبی باشد.
تایلر2به عنوان یکی از صاحبنظران برجسته حوزه برنامه درسی،چهار سؤال اساسی را برای یک برنامه در نظام آموزشی مطرح کرده که عبارت است از: 1-محیط آموزشی باید درصدد تحصیل کدام مقاصد تربیتی باشد؟ 2-کدام تجربیات یادگیری باید برای دستیابی به چنین مقاصدی فراهم شود؟ (1)- Klein (2)- Tylor 3-چگونه میتوان میزان دستیابی به مقاصد تربیتی را مشخص کرد؟ 4-چگونه میتوان میزان دستیابی به مقاصد تربیتی را ارزشیابی کرد؟ از این چهار سؤال به ترتیب مراحل یا مفاهیم هدف،محتوا،راهبردهای یاددهی- یادگیری و الگوهای ارزشیابی استنتاج شده که این مفاهیم مبنای این پژوهش است.
جدول شماره 1-هدفهای نهایی یا آرمانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل جدول شماره 1 همانگونه که از آیات و روایت یاد شده برمیآید،واژههایی مثل رضوان الله، لقاء الله،قرب الی الله و درجاتی در همین سطح به عنوان سطوح عالی مقام انسانی است که میتوان آنها را اهداف آرمانی یا عالیترین سطح از هدفهای جریان تربیتی دانست؛از جمله ویژگیهای این نوع هدفها طولانی یا درازمدت بودن آنهاست که دگرگونی انسانها به آن جهت است.
جدول شماره 5-مرحله سوم:روشهای اجرای برنامه درسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل جدول شماره 5 همانگونه که از ظاهر آیات برمیآید،خداوند متعال در تعلیم و تربیت انسان و تحقق هدفهای تربیتی،چند روش را ملحوظ داشته است.
جدول شماره 6-مرحله چهارم:ارزشیابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل جدول شماره 6 از آیات و روایات این بخش،که به ارزشیابی مربوط است برمیآید خداوند انسان را از طریق رفتار و توسط خود او مورد ارزیابی قرار میدهد."