چکیده:
سندی نسبت به احوال نسخهپردازی خود در روزگاران بر جای بگذارد تا از آنجا پایندگان پی به زمان کتابت و اطلاحات دیگری نسبت به نسخه ببرند.بهعبارتدیگر آنچه را امروز مؤلف یا کوششور در«مقدمه» میگوید کاتب در«انجامه»میآورده است. تفاوت میان انجامهها از سه جنبه میتواند مورد توجه باشد: 1)قلمرو جغرافیایی 2)قلمرو زبانی نسخههای اسلامی 3)قلمرو مذهبی،فرهنگی و مدنی ب-کلمات مستعمل در عبارات انجامه ج-کیفیات ظاهری انجامه د-مندرجات انجامه
خلاصه ماشینی:
"و کان فراغه منها شهر ربیع الأخر من سنة عثمان و تسعین و أربع مائة و فی آخرها بخط الشیخ أبی زکریا رحمه الله ما نسخته قرأت هذا الکتاب من أوله الی آخره معراضا بالأصل المنسوخ منه بخط ابی سهل محمد بن علی الهروی النحوی...
فضل الله الحسینی الشیرازی خواستند و فرمایش فرمودند که این تاریخ را استکتاب نموده در امثال امر سرکار صاحب معظم در کمال دلتنگی و پریشانی حواس در تحریر این تاریخ پرداخت چون اصل نسخه بسیار مغلوط بود و حواسی نبود که به طریق دقت در تصحیح آن اوقاتی صرف شود لهذا توقع چنان است که چشم از عیوب آن پوشیده در تصحیح آن کوشیده به تاریخ یوم پنجشنبه دویم ربیع الثانی 1621 در دار الخلافهء طهران صورت اختتام پذیرفت».
*«در حینی که در دار العلم شیراز جنت طراز به مرض مهلک ملازمت درگاه پادشاهی که در معنی غضب الهی بل خذلان وسخط لایتناهی است گرفتار و همواره نوشداروی آن جراحت را از دار الشفای مرحمت حکیم علی الاطلاق مسئلت مینمود بجهت رفع دلتنگی به نگارش این ارقام پریشان که به صورت صدف پارهء چندی است بیقدر و مقدار و به معنی عقد الدرری است از لئالی آبدار اقدام نمود،و قد وقع الفراق(کذا)من تنمیقه(کذا)فی یوم الثانی من الشهر الثالث من العام الرابع من المأئة الثالثة من الالف الثانی من الهجرة المقدسة المصطفویة،و انا الفقیر الی الله الباری محمد رضا الأنصاری-ان آثارنا تدل علینا-فانظروا بعدنالی الاثار»."