چکیده:
که از بین 600 زیردست مستقیم مدیران ارشد،انتخاب شده بودند،در تکمیل پرسشنامههای رهبری تحولآفرین مشارکت داشتند.پس از آزمون همبستگی جهت تعیین رابطه هوش هیجانی کلی با شاخصهای رهبری تحولآفرین، شرکتهای داردای میانگین بالاتر در هوش هیجانی و در شاخصهای رهبری تحولآفرین،مشخص شدند.نتایج تحقیق نشان داد که هوش هیجانی با چهار شاخص رهبری تحولآفرین رابطه دتارد.همچنین شرکتهای بیمه خصوصی در بیشتر شاخصها از میانگین بالاتری برخوردار بودند. ورود شرکتهای خصوصی در صنعت بیمه ایران،لزوم استفاده از مدیران شایسته و کارآمد را بیش از پیش نمایان کرده است.هوش هیجان یکی از مفاهیم تازه در روانشناسی و رفتار سازمانی به شمار میرود.رهبری تحولآفرین نیز از رویکردهای تازه در هدایت سازمانها به سوی تعالی است.در دو دهه اخیر، تحقیقات زیادی در مورد هوش هیجانی و رهبری تحولآفرین و رابطه این دو با هم،در کشورهای مختلف انجام شده است.رابطه این دو مفهوم به ویژه در مدیران بخشهای مختلف اقتصادی در ایران،نیازمند بررسیهای بیشتر است. این مقاله با توجه به یافتههای به دست آمده از پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی،به بررسی رهبری تحولآفرین در مدیران ارشد شرکتها بیمه ایرانی پرداخته است. در این تحقیق،پرسشنامههای هوش هیجانی توسط مدیران فنی-رشتههای بیمهای-در11 شرکت بیمه دولتی و خصوصی تکمیل شد.نمونه 195 نفری
خلاصه ماشینی:
"در واقع،با انجام این پژوهش مشخص خواهد شده که میزان بروز رفتارهای مربوط به رهبری تحولآفرین،تا چه حد با میزان هوش هیجانی کلی در مدیران ارشد فنی و صنعت بیمه رابطه دارد.
فراوانی پاسخنامههای هوش هیجانی برحسب شرکت (به تصویر صفحه مراجعه شود) از مجموع 502 پرسشنامه توزیع شده در بین کارکنان شاغل در شرکتهای بیمه،591 پرسشنامه جمعآوری شد که از این تعداد،بیشترین پرسشنامهها از شرکتهای بیمه ایران و آسیا جمعآوری شده بود.
فرضیه دوم بیان میکند که میزان هوش هیجانی کلی با مؤلفه رفتارهای آرمانی در مدیران ارشد صنعت بیمه رابطه دارد.
فرضیه سون بیان میکند که میزان هوش هیجانی کلی با مؤلفه ترغیب ذهنی در مدیران ارشد صنعت بیمه رابطه دارد.
فرضیه چهارم بیان میکند که میزان هوش هیجانی کلی با مؤلفه انگیزش الهام بخش مدیران ارشد صنعت بیمه رابطه دارد.
میانگین رفتارهای تحولآفرین در شرکتهای بیمه (به تصویر صفحه مراجعه شود) شرکتهای بیمه همانطور که نمودار 2 نشان میدهد،میزان هوش هیجانی کلی در شرکت بیمه آسیا و شرکت بیمه رازی،بیشتر از سایرین است.
میانگین هوش هیجانی کلی در شرکتهای بیمه (به تصویر صفحه مراجعه شود) شرکتهای بیمه نتایج به دست آمده از مقایسه ویژگیهای فردی رهبر در شرکتهای بیمه نشان میدهد که ویژگیهای رهبری تحولآفرین در مدیران شرکت بیمه رازی در بالاترین سطح قراد دارد.
شاخصهای بیشینه در شرکتهای بیمه (به تصویر صفحه مراجعه شود) دلایل مختلفی وجود دارد که بیان میکند چرا در افراد دارای هوش هیجانی بالا، استفاده از رفتارهای تحولآفرین متحملتر است.
-با توجه به اینکه احتمال بروز رفتارهای تحولآفرین در افراد دارای هوش هیجانی بالاتر،بیشتر است،شرکتهای بیمه میتوانند از هوش هیجانی به عنوان شاخصی برای طرحهای جانشینی مدیران استفاده کنند."