چکیده:
بسیاری از کشورها از نظام تخفیف-جریمه در بیمه مسئولیت شخصی ثالث اتومبیل استفاده میکنند.شرایط قانونی کشورها در طراحی این نظامها تأثیر بسزایی دارد.چنین نظامهایی،بیمهگذاران را در تصادفهایی که مقصر هستند با اضافه بها در حق بیمه،جریمه میکنند و در سالهای بدون تصادف برای حق بیمه آنها،تخفیف قائل میشوند.در این مقاله،شرایط این نظامها در 6 کشور آسیای شرقی،14 کشور اروپایی،2 کشور آفریقایی و یک کشور آمریکای جنوبی مورد بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی برای مقایسه عملکرد و کارایی آنها با بیمهنامههای مشابه در ایران ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"2. ویژگیهای عمومی نظامهای تخفیف-جریمه اصل بنیادی در این نظام این است که تکرار ادعای خسارت توسط بیمهگذار،منجر به هزینههای بیشتر بیمهگر میشود که باید بهطور متوسط به بیمهگذار پرداخت شود.
از دیدگاه مشتریان بیمه،سؤال اساسی درباره نظام تخفیف-جریمه این است که «بیمهگذار،هنگام وقوع خسارت چه کاری باید انجام دهد؟آیا باید از شرکت بیمه ادعای خسارت کند؟»یا اینکه برای اجتناب از افزایش در حق بیمه آتی ترجیح میدهد به جای جبران خسارت توسط شرکت بیمه،با تأمین مالی خود،خسارت رخ داده را با زیان کم به خود تحمیل کند.
ویژگیهای اصلی این نظام عبارت است از: -تعداد رده(طبقه):61 -سطوح:04،04،04،24،54،05،07،06،08،09،001،011،021،031،041،051 -بدون ادعای خسارت:یک رده کاهش تا پایان مقاله،منظور از سطوح در ویژگیهای اصلی نظام تخفیف-جریمه، ضرایبی هستند که در حق بیمه ورودی به نظام براساس قاعده انتقال به عنوان حق بیمه در زمان تمدید بیمهنامه اعمال میشوند.
میزان جریمه برحسب تعداد موارد ادعای خسارت در سال قبل براساس آییننامه شماره 65 شورای عالی بیمه سال 6831 (به تصویر صفحه مراجعه شود) در صورتی که بیمهگذار در تمدید بیمهنامه خود تأخیر کند یا فاقد بیمهنامه سال قبل باشد جرایم متعلق به وی عبارت است از: -در صورت تأخیر تا حد اکثر 51 روز،جریمهای به وی تعلق نمیگیرد.
با توجه به اینکه در سالهای اخیر،بخش خصوصی،مشارکت بیشتری در صنعت بیمه کشور داشته است و به منظور فراهم آوردن بازار رقابتی بهتر در این نوع بیمه و علاوه بر آن،متناسب کردن شرایط بیمهنامهای شخص ثالث با ریسکهای موجود لازم است که شاخصهای معرفی شده برای مقایسه نظامهای جریمه و پاداش برای شرکتهای ارائهدهنده این نوع بیمهنامهها محاسبه شود و تحلیلهای مناسب در این زمینه صورت پذیرد."