خلاصه ماشینی:
"بنابراین برای کنترل و ادارهی بهتر کلاس،استفادهی مناسب از زمان تدریس و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در طول سال،لازم است معلم در ابتدای سال تحصیلی و قبل از ورود به کلاس درس،با توجه به تجربیات گذشتهی خود و اطلاعاتی که از ویژگیهای دانشآموزان خود به دست میآورد،مقررات خاصی را فهرست کند و جهت جلوگیری از فراموشی،آنها را در یک برگه یادداشت نماید و در اولین جلسه با تشریح آنها برای دانشآموزان،یک قرارداد دوطرفه،ولی نانوشته،بین خود و دانشآموزانش منعقد کند به طوریکه دانشآموزان تا پایان سال تحصیلی،خود را ملزم به رعایت آنها بدانند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم همهی چیزهایی را که در میدان دیدمان قرار دارند میبینیم،اما تنها،چیزهایی را به خاطر میآوریم که به صورت ارادی و با دقت به آنها نگاه کرده باشیم؛بنابراین سعی کنید در کلاس به چگونه نگاه کردن خود توجه داشته باشید؛زیرا فراگیری بخشی از مطالب درسی از طریق ارتباط چشمی با معلم است.
نتیجهگیری مدیریت کلاس درس ایجاد موقعیت و شرایطی است که معلم برای برقراری نظم و آرامش،جلب توجه یادگیرنده،سازماندهی فعالیتهای کلاس و مشارکت دانشآموزان در فرایند فعالیتهای یاددهی-یادگیری،جهت دستیابی به اهداف موردنظر فراهم میکند.
هرچند به اعتقاد پارهای از صاحبنظران راهحل قطعی و واحدی در مورد رفع مشکلات مدیریت کلاس وجود ندارد اما آگاهی از موانع مدیریت کلاس درس اثربخش در جهت پیشگیری از آنها،همچنین استفاده از روشهایی چون آمادگی کامل،تثبیت خود در اولین جلسه، قوانین کلاس،برنامهریزی،یادگیری اسامی دانشآموزان خوشرویی در کلاس،تنوع در به کارگیری محرکها،استفاده از شیوههای مناسب تدریس،مشارکت دادن دانشآموزان در فرایند یادگیری و فعال نمودن آنها، نظارت معلم برکلاس،طراحی فعالیتهای معنیدار و فرصتسازی کردن از نکات مهم در ادارهی مطلوب کلاس درس است."