چکیده:
غالبا هنگامیکه در میان جمعی سخن از موفقیت و پیشرفت افراد به میان میآید،وجه مشترک سخنان همه، به لزوم امکانات و رفاه برای این امر باز میگردد و کمتر کسی،جرئت میکند در جمع بگوید که در موارد بسیاری همان محیطهای به ظاهر فاقد امکانات میتوانند در رشد و پرورش انسانها،نقش اساسی ایفا کنند و نمونههای افرادی هم که از چنین محیطهایی برخاستهاند اندک نیست.نوشتهی حاضر،از این زاویه نگاهی به مسئله دارد و میتواند برای معلمان عزیز ما،که بعضا با شمار زیادی از دانشآموزان فقیر در محیطهای فاقد امکانات به سر میبرند،قابل توجه باشد؛البته به نظر ما،دربارهی رقم 50 و 70 درصد که در این نوشته به آن اشاره شده است، باید اندکی تأمل کرد.
خلاصه ماشینی:
"تابآوری طاهره شکیب* اشاره غالبا هنگامیکه در میان جمعی سخن از موفقیت و پیشرفت افراد به میان میآید،وجه مشترک سخنان همه، به لزوم امکانات و رفاه برای این امر باز میگردد و کمتر کسی،جرئت میکند در جمع بگوید که در موارد بسیاری همان محیطهای به ظاهر فاقد امکانات میتوانند در رشد و پرورش انسانها،نقش اساسی ایفا کنند و نمونههای افرادی هم که از چنین محیطهایی برخاستهاند اندک نیست.
2. عوامل محافظت کنندهی محیطی *پیوند مهربانانه،که به همدردی،درک متقابل،احترام و علاقهمندی میانجامد؛ *امیدواری،که باعث میشود تا کودک یا نوجوان تابآوری ذاتی خود را باور کند و در رویارویی با مشکلات و آسیبها،به جستوجو و کشف توانمندیهایش برآید؛ *یافتن فرصتهایی برای مشارکت معنادار که جهت گفتن و شنیدن،تصمیمگیری،مسئولیتپذیری و تأثیرگذاری افراد با استعداد بر اجتماع اجتنابناپذیر است.
پس جا دارد از خود سؤال کنیم: *کودکان و نوجوانان ما *در چه عصری به سر میبرند؟ *چگونه هستند؟ *و در کجای این اجتماع قرار دارند؟ نتیجه: عناصر تابآوری دو دستهاند: 1."