چکیده:
انسان در نهاد خویش هماره رو به سوی کمال دارد و با اشتهایی سیری¬ناپذیر در تکاپوی صعود به مدارج کمال و تعالی است. در این راستا، یکی از مؤثرترین نیروهای فطری آدمی، میل به تقلید و اسوهپذیری و یکی از امکانات، سیره و تجریه کمالیافتگان است. زنان نیز به عنوان نوع انسانی، به دنبال اسوه و الگویی برای خود هستند. از این رو، شناخت و معرفی الگوها و مربیهای شایسته در تربیت این قشر از جامعه، امری ضروری است و در تربیت آنان تأثیر فراوان دارد. مقاله حاضر با عنوان «ضرورت وجود الگو برای زن مسلمان» و با هدف شناسایی این نیاز فطری و ضرورت معرفی الگو به نگارش در آمده است. این نوشته با استفاده از منابع روایی از جمله کتب تفسیری و حدیثی و کتابهایی با موضوع علوم تربیتی در قالب زیر تدوین یافته است: ابتدا به بحث تربیتپذیری انسان و اهمیت روش الگویی اشاره نموده، سپس بعد از بیان مبانی، کارکردها و اصول روش الگویی، به بررسی آسیبشناسی این روش و راهکار ارایه شده در مقابل آن پرداخته است و در انتها نیز پس از بیان ضرورت وجود الگو برای زنان به معرفی بانوان اسوه با استفاده از آیات و روایات پرداخته است. به نظر نگارنده، یکی از نیازهای فطری انسان، حس الگوخواهی و تقلیدپذیری است. لذا زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه، نیازمند معرفی الگوهایی شایسته هستند تا از این طریق بتوانند به این خواسته درونی خود پاسخ داده و سهم عظیمی از تربیت صحیح آنان داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
این نوشته با استفاده از منابع روایی از جمله کتب تفسیری و حدیثی و کتابهایی با موضوع علوم تربیتی در قالب زیر تدوین یافته است:ابتدا به بحث تربیتپذیری انسان و اهمیت روش الگویی اشاره نموده، سپس بعد از بیان مبانی، کارکردها و اصول روش الگویی، به بررسی آسیبشناسی این روش و راهکار ارایه شده در مقابل آن پرداخته است و در انتها نیز پس از بیان ضرورت وجود الگو برای زنان به معرفی بانوان اسوه با استفاده از آیات و روایات پرداخته است.
30 محمد قطب نیز در این زمینه میگوید: اسلام پایه روش تربیتی خود را بیش از هر چیز، بر روش الگویی قرار داده است؛ زیرا عملیترین و پیروزمندانهترین وسیله تربیت، تربیت کردن با نمونه عملی و سرمشق زنده است.
با توجه به آنچه در تبیین جایگاه الگو و مبانی، کارکردها و اصول حاکم بر روش الگویی بیان شد، به دست میآید که بشر برای پیشرفت همهجانبه در مسیر حرکت تکامل انسانی، نیازمند مربی و الگو در زندگی است تا از اعمال و رفتار او سرمشق بگیرد و شخصیت خود را مطابق آن الگو بسازد و از آنجا که تربیت، افزون بر جنبه علمی و نظری، جنبه عملی نیز دارد، شناخت الگوها و مربیها در تربیت جوامع انسانی، امری ضروری و لازم است و در تربیت افراد، تأثیر فراوان و بسزایی دارد.
47 مقایسهای اجمالی میان این زنان اسوه و الگو نشان میدهد که حضرت زهرا( در میان ایشان نیز برترین است؛ زیرا معرفی مریم( در مقام الگوی شایسته همه مؤمنان در حالی است که بهترین مفسر آیات قرآن، مریم( را سرور بانوان زمانه خویش معرفی میکند و فاطمه( را سید، سرور و سرآمد تمام زنان در دنیا و آخرت.