چکیده:
اخلاق یکی از سرمایههای اجتماعی است اگر جایگاه والایی در اقتصاد و بازرگانی پیدا نکند فقدان آن،اقتصاد و بازرگانی را به انهدام میکشاند.در بین حوزههای عملیاتی بازرگانی،بازاریابی و فروش بیشتر مورد انتقاد اخلاق واقع شدهاند.کارکنان خدمات پس از فروش تحت نظارت دائم و مستقیم نیستند،لذا با وسوسههای بیشتری جهت انجام رفتار غیر اخلاقی مواجهه میشوند.تصمیمات کارکنان برای رفتار کردن به صورت اخلاقی یا غیر اخلاقی توسط عوامل گوناگونی تحت تأثیر قرار میگیرد.یکی از این عوامل تعیینکننده عوامل سازمانی است که رفتار حرفهای کارکنان را شکل میدهد.عوامل سازمانی مورد بررسی شامل سیستم پاداش و تنبیه،جو اخلاقی سازمان و ترک خدمت میباشد.در کنار این دو متغیر رضایت شغلی و تعارض نقش به عنوان پیامدهای رفتار اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است.برای پاسخ به سوالات پرسشنامه،165 نفر از تعمیرکاران نمایندگیهای مجاز ایران خودرو و سایپا در شیراز به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و تعیینکنندههای رفتار اخلاقی حرفهای و پیامدهای آن با کمک آنها مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سیستم پاداش و تنبیه،جو اخلاقی سازمان و ترک خدمت تعیینکنندههای مهم رفتار اخلاقی هستند.به علاوه رفتار اخلاقی کارکنان منجر به سطوح پایینتر تعارض نقش و سطوح بالاتر رضایت شغلی میشود.
خلاصه ماشینی:
"در کنار این دو متغیر رضایت شغلی و تعارض نقش به عنوان پیامدهای رفتار اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است.
چند دلیل برای تمرکز ویژه بر روی رفتار اخلاقی کارکنان خدمات پس از فروش وجود دارد:آنها در معرض فشارهای اخلاقی بیشتری نسبت به افراد دیگر از مشاغل دیگر هستند،آنها در شرایط نسبتا غیر نظارتی فعالیت میکنند و غالبا براساس اهداف کوتاه مدت ارزیابی میشوند.
تصمیمات کارکنان برای رفتار کردن به صورت اخلاقی یا غیر اخلاقی توسط عوامل سازمانی گوناگونی تحت تأثیر قرار میگیرد که اخلاق حرفهای آنان را شکل میدهد.
برای بررسی رابطه بین عوامل سازمانی با رفتار اخلاقی،از ضریب همبستگی پیرسون و همچنین برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از تحلیل مسیر به شیوه رگرسیون خطی چندگانه گام به گام استفاده شده است.
جدول 3-ضرایب رگرسیون تعیینکنندههای رفتار (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به سطح معنیداری محاسبه شده در جدول میتوان گفت که رابطه هر سه متغیر عوامل سازمانی(جو اخلاقی سازمان،سیستم پاداش و تنبیه و ترک خدمت)تأئید میشود.
جدول 4:ضرائب رگرسیون پیامدهای رفتار اخلاقی(تعارض نقش و رفتار اخلاقی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به سطح معنیداری محاسبه شده برای متغیر مستقل میتوان گفت که رفتار اخلاقی با تعارض نقش رابطه معناداری دارد،به عبارت دیگر در سطح اطمینان 59%داریم: -رفتار اخلاقی به طور غیر مستقیم و با ضریب مسیر 0/825-بر تعارض نقش تأثیر دارد.
جدول 5:ضرائب رگرسیون پیامدهای رفتار اخلاقی (رضایت شغلی و رفتار اخلاقی-تعارض نقش) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به سطح معناداری که کمتر از 5%است میتوان گفت که رفتار اخلاقی به طور مستقیم و با ضریب مسیر 0/197 بر روی رضایت شغلی تأثیر دارد."