چکیده:
پژوهش حاضر1با هدف بررسی کتاب ریاضی سال چهارم دبستان از نظر میزان انطباق محتوای آن با هدفهای آموزشی تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش،اصول برنامهریزی درسی،اصول روانشناسی و مراحل رشد و یادگیری،کاربرد روشهای جدید تدریس ریاضی و وسایل آموزشی(پیشرفته)،ویژگیهی مطلوب کتابهای درسی،کاربرد مطالب آموخته شده در زندگی روزمره،مناسب بدون سؤالات متن کتاب در ارزشیابی آموختههای دانش آموزان از نظر معلمان پایهء چهارم ابتدایی،به صورت توصیفی با استفاده از یک پرسشنامه نظر خواهی 57 سؤالی در یک نمونه 95 نفری از معلمان به اجرا درآمد. نتایج به دست آمده نشان داد که محتوای کتاب ریاضیات سال چهارم ابتدایی با هدفهای آموزشی دورهء ابتدایی،اصول تنظیم و سازماندهی محتوا و برنامهریزی(مداومت،فزایندگی، وحدت)،اصول روانشناسی و مراحل رشد و یادگیری،روشهای تدریس ریاضی و وسایل آموزشی پیشرفته،ویژگیهای مطلوب کتابهای درسی،نیازهای زندگی روزمره و شرایط اجتماعی جامعه و آموختههای دانش آموزان مطابقت دارد.
خلاصه ماشینی:
"براساس آنچه ذکر شد،مسألهء موردنظر در این پژوهش،بررسی محتوای کتاب ریاضی چهارم دبستان از نظر معلمان است،باتوجه به:میزان انطباق آن با هدفهای آموزشی،اصول تنظیم و سازماندهی محتوا و برنامهریزی،اصول روانشناسی و مراحل رشد و یادگیری،کاربرد روشهای تدریس ریاضی و وسایل آموزشی پیشرفته،ویژگیهای مطلوب کتابهای درسی،نیازهای زندگی روزمره و شرایط اجتماعی جامعه، مناسب بودن سؤالات متن کتاب در ارزشیابی صحیح از آموختههای دانش آموزان تا مشخص شود،محتوای این درس(ریاضیات پایهء چهارم ابتدایی)تا چهاندازه توانسته است از نظر معلمان،هدفهای موردنظر را پوشش دهد.
هدفهای تحقیق مقالهء حاضر درصدد است تا میزان انطباق محتوای کتاب ریاضیات سال چهارم دبستان را در زمینه هدفهای آموزشی تعیین شده،اصول برنامهریزی درسی،اصول روانشناسی و مراحل رشد و یادگیری، کاربرد روشهای جدید تدریس ریاضی و وسایل آموزشی پیشرفته،ویژگیهای مطلوب کتابهای درسی، کاربرد مطالب آموخته شده در زندگی روزمره و مناسب بودن سؤالات متن کتاب در ارزشیابی آموختههای دانش آموزان،از نظر معلمان پایهء چهارم ابتدایی مورد بررسی قرار دهد.
به عبارت دیکگر به احتمال 0/999 میتوان اظهار داشت که محتوای کتاب ریاضی سال چهارم ابتدایی از نظر معلمان با هدفهای آموزشی دورهء ابتدایی،اصول تنظیم و سازماندهی محتوا و برنامهریزی(مداومت،فزایندگی، وحدت)،اصول روانشناسی و مراحل رشد و یادگیری،کاربرد روشهای تدریس ریاضی و وسایل آموزشی پیشرفته،ویژگیهای مطلوب کتابهای درسی،نیازهای زندگی روزمره و شرایط اجتماعی جامعه و آموختههای قبلی دانش آموزان مطابقت دارد."