چکیده:
در این پژوهش،رابطهء بینانگیزش،منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی بررسی شده است.به این منظور،150 نفر از دانش آموزان سال دوم دبیرستانهای پسرانهء شهر «گرگان»به شیوهء«نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای»انتخاب شدند.آزمودنیها به دو پرسش نامهء«منبع کنترل راتر»و«انگیزش محقق ساخته»پاسخ دادند.مانند نتایج اغلب پژوهشهای قبلی،یافتههای پژوهش حاضر نیز مبین آن هستند که رابطهء بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،معنادار است. نتیجهء دیگر این تحقیق،بیانگر آن است که بین منبع کنترل درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطهء معناداری وجود دارد.همچنین،رابطهء مثبت و معناداری بین متغیرهای انگیزش درونی و منبع کنترل برقرار است.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهء دیگر این تحقیق،بیانگر آن است که بین منبع کنترل درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطهء معناداری وجود دارد.
نتایج آنها نشان میدهد که بین منبع کنترل درونی مادر و پیشرفت تحصیلی فرزندان،رابطهای وجود دارد.
04شلویری و شهر آرای(8731)نیز در تحقیق خود نشان دادند که پیشرفت تحصیلی فرزندان،تحت تأثیر منبع کنترل مادر است.
این یافتهء تحقیق با یافتهء گاتفرید(0991)همسان است و در یک مطالعهء طولی و مقطعی نشان داد که انگیزش درونی تحصیلی،یک ساختار پایا،معتبر و مهم است و با پیشرفت تحصیلی و ادراک شایستگی رابطهء مثبت دارد.
یافتهء آنها نشان داد که در بین انواع تکالیف مربوط به آموزشگاه،هرچه سطحانگیزش درونی و خود کار آمدی دانش آموز بیشتر باشد، سطح پیشرفت تحصیلی او نیز بیشتر خواهد بود.
نتیجهء فرضیهء دوم نشان داد که بین منبع کنترل درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،رابطهء مثبت وجود دارد.
نتیجهء فرضیهء سوم نشان داد که بین منبع کنترل درونی وانگیزش درونی دانش آموزان،رابطهء مثبت وجود دارد.
نتیجهء فرضیهء چهارم نشان داد که بینانگیزش درونی،منبع کنترل درونی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، رابطهء مثبت وجود دارد.
او در یک پژوهش آزمایشگاهی در مدرسهها نشان داد که وقتی دانش آموزان راغب میشوند که روی یادگیریشان کنترل بیشتری داشته باشند،سطحانگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی آنها افزایش مییابد.
از آنجا که منبع کنترل درونی وانگیزش درونی،اثرات مثبت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند و با توجه به اینکه این متغیرها و ویژگیهای شخصیتی را میتوان از طریق فرایند آموزش رشد داد،بنابراین باید دستاندرکاران تعلیم و تربیت،مدیران و معلمان مدارس و والدین،توجه بیشتری چنین ویژگیهایی در کودکان و دانش آموزان داشته باشند."