Skip to main content
فهرست مقالات

سخن سردبیر: ضرورت وحدت دانش تجربی و معرفت قدسی در آفرینش علوم انسانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (6 صفحه - از 7 تا 12)

کلید واژه های ماشینی : دانش تجربی و معرفت قدسی ، معرفت قدسی در آفرینش علوم ، دانش ، علوم انسانی ، آفرینش دانش در علوم انسانی ، ضرورت وحدت دانش تجربی ، آفرینش علوم انسانی ، حکمت ، غربی ، شهود

خلاصه ماشینی:

"به نظر ما دانشمندان و پژوهشگران رشته­های علوم انسانی باید به وحدت دانش تجربی و معرفت قدسی توجه نمایند، بصیرت و ایمان را نیز وسیلة کسب معرفت بدانند، وحی الهی را منبع اساسی دانش بشمارند، عشق و صدق و ایمان را برای فهم مستقیم جهان طبیعی و جهان انسانی ضروری بدانند، سودمندی و رفع نیازهای دنیوی را هدف اصلی علم نشمارند، به ارتقای مراتب وجودی آدمی از طریق کسب علم و شناساندن حقیقت هستی به انسان توجه نمایند، به رابطة درونی و جدایی­ناپذیر عالم طبیعی و جسمانی با جوهر روحانی و قدسی پای­بند باشند، به سازگاری بنیادی میان علم و فرهنگ و هنر و دین باور داشته باشند، دانش تخصصی را صرفا وسیلة گذران زندگی مادی و کسب شهرت علمی نشمارند، و دانشمند علوم انسانی را متفاوت از حکیم و عارف و مؤمن به­حساب نیاورند. علت اول به نگرشهای کهنه­گرای عقب­مانده و متبخترانه­ای بر می­گردد که جهان معاصر را نمی­شناسد و عملا دانش تجربی و تحلیل و تفکر علمی را نفی می­کند؛ علت دوم ناشی از دیدگاهها و عملکرد متخصصان سکولار است که هر آنچه را جز دانش محسوس و تجربی است، انکار می­کنند و نگاه فرودستانه­ای به حکمت و شهود و ایمان قدسی دارند؛ علت سوم حاصل بدفهمیها و سوءمدیریتهای پژوهشی در حوزه­های علوم انسانی است که فاقد دریافت عمقی و همه­جانبه از مفهوم علوم انسانی و غالبا در اسارت طرزفکر همان متخصصان است و مشوق آفرینش دانش بومی در علوم انسانی نیست؛ و علت چهارم ناشی از ضعف نیروی انسانی پژوهشگر و فقر نظریه­پردازی و پژوهشهای بنیادی در علوم انسانی و سطحی­نگری و پراکنده­کاری و دل­خوش­کردن بسیاری از محققان علوم انسانی به تحقیقات جزئی و کاربردی و تقلید از قالبهای پژوهشی موجود در علوم انسانی بر اساس نظریات این یا آن دانشمند غربی است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.