چکیده:
در چارچوب نظریة "یادگیری اجتماعی" باندورا، "کارآمدپنداری" "شخصی" و "جمعی" عواملی
مؤثر در رشد و تحول و سازگاری انسان توصیف میشوند و خودکارآمدپنداری همبستگی
قابلتوجه با عملکرد دارد. خودکارآمدپنداری از "تجربة موفقیت"، "الگو یا سرمشق"،
"ترغیب کلامی"، و از "شرایط هیجانی/فیزیولوژیک" تأثیر میپذیرد.
در این پژوهش، پرسشنامة خودکارآمدپنداری بندورا، پس از ترجمه و معادلسازی مورد
استفاده قرار گرفته است. بهوسیلة این پرسشنامه، ابعاد کارآمدپنداری شخصی در
زمینههای زیر سنجیده میشود: زمینة تحصیلی؛ زمینة خودنظمدهی به یادگیری؛
فعالیتهای فوقبرنامه؛ برآوردن نیازهای دیگران، استحکام خود؛ و خودنظمدهی انگیزشی.
برای سنجش خودکارآمدپنداری جمعی از پرسشنامة کیم و پارک استفاده شد. در پرسشنامهای
که بهوسیلة ٨٩٥ دانشآموز پسر و دختر دبیرستانی پاسخ داده شد، علاوه بر مقیاسهای
فوق از خرده
آزمون حمایت از سوی والدین، معلمان، و دوستان و از مقیاس تجدیدنظر شدة رضایت از
زندگی استفاده شد. این پژوهش، علاوه بر یافتههای قابلتوجه دیگر، نشان داد که:
بین خودکارآمدپنداری شخصی و جمعی با رضایت از زندگی رابطة مستقیم و معنیدار وجود
دارد.
بین کارآمدپنداری شخصی و جمعی رابطة مستقیم و معنیدار وجود دارد.
بین کارآمدپنداری شخصی و جمعی با موفقیت تحصیلی رابطة مستقیم و معنیدار وجود دارد.
کارآمدپنداری شخصی و جمعی دختران دانشآموز بهطور معنیداری از پسران بیشتر است.
کارآمدپنداری شخصی در درجة نخست و سطح رفاه خانواده در درجة دوم، نقشی مؤثر در
رضایت از زندگی دارد.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات نشان میدهد که احساس "خودکارآمدپنداری" همبستگی زیادی با "عملکرد" دارد (صدری و رابرتسون[3]، 1993؛ بارلینگ و بیتی[4]، 1883) و" کارآمدپنداری جمعی" از شرایط __________________________ [1] - Bandura [2] - self efficacy belief [3] - Sadri & Robertson [4] - Barling & Beaty قرارگاههای تربیتی مانند خانواده و محیطهای آموزشی و گروه همسالان تأثیر میپذیرد (کیم و پارک[1]، 1999).
در این مورد میزان حمایتی که آنان از خانواده و معلمان و دوستان و هم سن و سالها دریافت میکنند حاکی از میزان خودکارآمدپنداری دانشآموزان __________________________ [1] - Kim & Park [2] - agency [3] - personal agency [4] - proxy agency [5] - collective agency و رابطه آن با تجربة حمایت و رضایت از زندگی دانشآموزان دوره دبیرستان است.
جدول شماره ١ بیانگر این است که کسانی که "رضایت از زندگی" بیشتری ابراز میکنند، به ترتیب در زمینههای "موفقیت تحصیلی"، "خودنظم دهی به یادگیری"، "فعالیتهای فوق برنامه"، "برآوردن انتظارات دیگران "، "استحکام خود" و نیز از نظر"خودنظم دهی انگیزشی" نیز کارآمدی بیشتری اظهار میدارند.
آزمون t مستقل بیانگر این است که میان دانشآموزانی که لااقل یک بار مردود شده و آنهایی که هرگز مردود نشدهاند، از نظر "کارآمدپنداری شخصی و جمعی" و "رضایت از زندگی" تفاوت معنیدار مشاهده نمیشود.
· در زمینة همبستگی مثبت مشاهده شده میان "رضایت از زندگی" و "کارآمدپنداری شخصی" توصیه میشود که در محیطهای تربیتی (خانوادگی و آموزشی) به رشد و تکامل هر دو بعد فوق توجه کافی مبذول و از تحقیر دانشآموزان از نظر کارآمدی خودداری شود."