چکیده:
در این پژوهش، رابطه میان خودکارآمدی ادراک شده و عملکرد ریاضی بررسی شده است. از
جامعه آماری این تحقیق که دانشآموزان سال سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران
هستند، 390 دانشآموز که در سال تحصیلی 80-1379 مشغول به تحصیل بودند، به صورت
تصادفی انتخاب شدند. هدف تحقیق، بررسی رابطه میان خودکارآمدی و پیشرفت در درس ریاضی
و آگاه شدن از تفاوتهای احتمالی میان دختران و پسران در متغیرهای خودکارآمدی و
پیشرفت ریاضی است. اطلاعات لازم از طریق اجرای پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982) و
کارنامه دانشآموزان به دست آمده است. دادهها با روشهای آماری همبستگی و آزمون t
برای دو گروه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که میان
خودکارآمدی و پیشرفت در ریاضی رابطهای مثبت و معنادار وجود دارد، اما تفاوتی
معنادار میان دختران و پسران در زمینه خودکارآمدی و پیشرفت ریاضی ملاحظه نشد.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش همان طور که اشاره شد، هدف از این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی ادراک شده و پیشرفت ریاضی در دوره راهنمایی شهر تهران است.
فرضیه اول: در قسمت تحلیل استنباطی، ابتدا این فرضیه مطرح است که میان خودکارآمدی ادراک شده و پیشرفت در ریاضی رابطه وجود دارد.
بنابراین برای وارد شدن در بحث مربوط به یافتههای این تحقیق در چارچوب نظری، برخی از پژوهشها ذکر میشود: نظریهپردازان شناختی ـ اجتماعی فرض کردهاند که باورهای خودکارآمدی ـ یعنی قضاوتهای افراد دربارة تواناییهایشان نسبت به انجام دادن تکلیف ـ تعیین کننده مهم انگیزش تحصیلی، انتخابهای شغلی و عملکردند (بندورا، 1986، پاجاریز، 1992، اسچانک، 1991).
همچنین در تایید فرضیه اول، فراتحلیل از مطالعات چاپ شده میان سالهای 1988-1977 نشان داده است که باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارند (مولتون و براون، 1991).
در کل نتایج این تحقیق نشان میدهد که میان خودکارآمدی ادراک شده و عملکرد ریاضی رابطه مثبت وجود دارد و مقدار همبستگی بالا نشان دهندة رابطه قوی میان این دو متغیر است و این در تائید نتایج پژوهشهای تاکمن، سکتن، (1990)، سانا و پاسیچر (1994)، مولتون و براون (1991)، هاکیت و بیتز (1989)، پاجاریز و میلر، 1994 است.
The role of mathematics self-efficacy in the choice of math-related majors of college women and men: a path analysis.
Hall, M and Pontoon, M (2005), Mathematics self – efficacy of college freshman, Journal of development education, vol, 28, ISS.
3. Kranzler, J, & pajares.
Pajares, F & Miller, M.
Self efficacy, self – concept, and academic achievement, Psychology of Education, New York.
Zelden, A, & Pajares, F."