چکیده:
در این مقاله کوشش گردیده تا ضمن تشریح جایگاه سازمانهای غیر دولتی و مشخصههای
آن، چالشهایی که امروزه این نوع سازمانها در فرآیند توسعة پایدار با آن مواجه
هستند مورد بررسی قرار گیرد. سازمانهای غیر دولتی برای توانمند سازی خود جهت
مقابله با چالشهای مورد بررسی ناچارند ظرفیتهای درونی خود را افزایش دهند. از آنجا
که رویکرد کارآفرینی به عنوان راهکار اساسی مورد توجه سازمانهای انتفاعی و غیر
انتفاعی در دنیا است، لذا سازمانهای غیر دولتی بایستی ویژگیهای سازمانهای
کارآفرین را در خود ایجاد نمایند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند. با
توجه به این ملاحظات این ویژگیها در سازمانهای غیر دولتی مورد بررسی قرار گرفته
است و در پایان نیز موانع داخلی و محیطی کارآفرینی در سازمانهای غیر دولتی مورد نقد
و بررسی قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"اولین دلیل آن است که نخستین ویژگی سازمانهای غیر دولتی وجود یک «فرهنگ اقدام»[1] است که به موجب آن گاهی اوقات مدیران و کارمندان سازمانهای غیردولتی از صرف وقت زیاد برای اندیشیدن در مورد سؤالات سازمانی دلزده میشوند، زیرا این امر با وظیفة اصلی آنها یعنی انجام دادن یک کار خاص مغایرت پیدا میکند.
آیا سازمانهای غیر دولتی باید جدیتر موضع مدیریت را مد نظر قرار دهند؟ و در این صورت چه نوع ایدهها و الگوهای مدیریتی باید مورد علاقة آنها باشد؟ آیا سازمانهای غیر دولتی به راهکارهای سازمانها و شرکتهای موفق و نظریه مدیریت بخش دولتی توجه کافی مبذول داشتهاند؟ آیا چنین روشهایی سازمانهای غیر دولتی را از سازمانهای داوطلب و ارزش مدار به سازمانهای رسمی و تخصصی تبدیل میسازد؟ مسلما نیاز به آموزش وجود دارد؛ برخی از دانشکدههای بازرگانی سطح جهان، رشتة جدید «بازار سازمانهای غیر دولتی» را تأسیس کردهاند و برای ارائه آموزش مدیریت در این خصوص اقدام به استخدام کارکنان سازمانهای غیردولتی کردهاند و حتی رشته فوق لیسانس بازرگانی نیز در این زمینه ایجاد شده است.
موانع کارآفرینی سازمانی در سازمانهای غیر دولتی در حالی که باید نیازهای سازمانهای غیردولتی برآورده شود و دلایل بسیاری برای کارآفرین بودن آنها وجود دارد، ولی چرا آنها کارآفرین نیستند؟ از نظر کورنوال و پرلمن، ویژگیهایی که میتوانند مانع از تدوین یک استراتژی کارآفرین گردند، به سه دسته اصلی تقسیم میشوند، که عبارتند از: الف: عوامل محیطی."