چکیده:
آنچه که امروزه بعنوان یک ضرورت برای مدیران به اثبات رسیده است، لزوم استفاده از
مدیریت استراتژیک جهت ادامه حیات در محیطهای پیچیده و متغیر کنونی میباشد. مدیریت
استراتژیک عبارتست از تدوین استراتژی مناسب جهت تحقق اهداف بلندمدت در شرایط متحول
و متغیرکاری. فرآیند مدیریت استراتژیک شامل مراحل تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی
میباشد. در مرحله تدوین، ابتدا موقعیت استراتژیکی یک شرکت شناسایی میشود و سپس
استراتژی متناسب با آن موقعیت تعریف میگردد. عمده کار این مقاله مربوط به قسمت اول
مرحله تدوین استراتژی یعنی شناسایی موقعیت استراتژیکی میباشد. روش موجود برای
تعیین موقعیت استراتژیکی، روش
SWOT در قالب تجزیه و تحلیل محیط داخلی و خارجی میباشد که معمولا کار زمانبری
است. در این مقاله تکنیکی جدید و ابتکاری تحت عنوان تکنیک چهار مرحلهای دلتا در
جهت شناسایی موقعیت استراتژیکی معرفی میگردد. مراحل چهارگانه این تکنیک عبارتند
از: غربال سازی شاخصهای مدل دلتا، اولویتبندی شاخصهای تأیید شده با استفاده از
فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی[1] (FAHP)، رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای
استراتژیهای مدل دلتا و تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی. در ضمن این
تکنیک بر اساس مدل دلتا طراحی شده است.
خلاصه ماشینی:
مراحل چهارگانه این تکنیک عبارتند از: غربال سازی شاخصهای مدل دلتا، اولویتبندی شاخصهای تأیید شده با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی فازی[1] (FAHP)، رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای استراتژیهای مدل دلتا و تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی.
با توجه به این موضوع هدف اصلی این مقاله عبارتست از: ‹‹ ارائه تکنیکی جهت شناسایی موقعیت استراتژیکی شرکتهای ISP با استفاده از رویکرد فازی در مدل دلتا›› برای پاسخگویی به این سئوال، یک چارچوب یا مدل استراتژیکی نیاز است تا از طریق آن بتوان شاخصهای مربوط به استراتژیها را استخراج نموده و موقعیت استراتژیکی یک شرکت را در مقایسه با سایرین تعیین نمود.
اما تحقیقات دانشگاه MIT، یک الگوی جدید تحت عنوان مدل دلتا معرفی نموده است که این الگو سه گزینه استراتژیک برای رقابت بهتر در عرصه جهانی ارائه نموده است: محصول برتر[1]، راهحلهای مربوط به مشتری[2] و قفل کردن سیستم[3].
در ادامه، یک تکنیک ابتکاری چهار مرحلهای ارائه میشود که مراحل اجرای این تکنیک بترتیب ذیل میباشد: مرحله اول ـ غربال سازی شاخصهای مدل دلتا مرحله دوم ـ اولویتبندی شاخصهای تأیید شده با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی مرحله سوم ـ رسم منطقه موجه تار عنکبوتی برای استراتژیهای مدل دلتا مرحله چهارم ـ تعیین موقعیت استراتژیکی در نمودار سه بعدی قبل از تشریح تکنیک دلتا لازم به ذکر است که این تکنیک در صنعت فراهمکنندگان خدمات اینترنتی در سطح شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.
2) Chang Da-yong, “Application of the Extended Analysis Method on Fuzzy AHP”, European Journal of operational Research, No. 116, 1999, pp.