چکیده:
اغلب تحقیقات کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری هستند که مبانی و اصول آنها با
پارادایم اثباتگرایی و تحقیقات کمی متفاوت است. بنابراین محققان کیفی باید در
بکارگیری مفاهیم و معیارهای تحقیق که ریشه در پارادایم اثبات گرایی دارند هشیار
بوده و از چشم انداز هستی شناسی و معرفتشناسی پارادایم تفسیری به این مفاهیم و
معیارها بنگرند. یکی از عمدهترین ابهامات و چالشهایی که محققان کیفی با آن
مواجهاند موضوع روایی در تحقیقات کیفی است. محققان کیفی نسبت به این مفهوم
موضعگیریهای متفاوتی داشتهاند و در این راستا برخی محققان با تعریف مناسب این
مفهوم در بستر پارادایم تفسیری به ارائه نوع شناسی هایی از آن پرداخته و استراتژی
هایی را برای ارتقاء آن ارائه کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"استراتژی توصیف مطالعه میدانی گسترده جمع آوری اطلاعات از زمینه توسط محققان تا حد امکان در یک دوره زمانی گسترده حداقل مداخله در توصیف[1] بهره گیری از عبارات توصیفی مانند «نقل قول»)گزارش پدیده طبق روایت اطلاعرسان) تکثر گرایی داده بهره گیری از منابع مختلف داده برای درک بهتر یک پدیده تکثرگرایی روش بهره گیری از چندین روش تحقیق برای مطالعه یک پدیده تکثر مشاهدهگر بهره گیری از چندین مشاهده گر (محقق) در جمعآوری و تفسیر دادهها تکثرگرایی تئوری بهرهگیری از چندین تئوری و نگرش برای تفسیر و تبیین دادهها بازخور مشارکتکننده ارائه تفسیرها و نتایج به مشارکت کنندگان توسط محقق و تعیین و اصلاح موارد بد درک شده دریافت نظرات همکاران بررسی تبیینها و نتایج محقق توسط دیگر محققان و همکاران موارد خلاف انتظار جستجو و بررسی موارد ناسازگار با تبیین های محقق بازتاب پذیری خودآگاهی و خود انتقادی محقق نسبت به سوگیری های بالقوهاش و چگونگی تأثیر آنها بر فرآیند و نتایج تحقیق سازگاری با الگوی تئوریک پیش بینی یک سری از نتایج بر مبنای الگوی تبیین شده و سپس تعیین درجه انطباق نتایج واقعی با الگوی پیش بینی شده جدول 1- استراتژیهای ارتقاء روایی تحقیق کیفی (Johnson, 1997) روایی توصیفی[2] روایی توصیفی به صحت دادهای موضوع گزارش شده توسط محقق اشاره مینماید (ماکسول[3], 1992, ص 282) پرسشهای کلیدی در روایی توصیفی عبارتند از: آیا رویدادی که توسط محقق گزارش شده است، واقعا در گروه مورد مطالعه اتفاق افتاده است؟ و آیا محققان دقیقا آنچه را که دیده و شنیدهاند، گزارش کردهاند؟ بعبارت دیگر روایی توصیفی به صحت در گزارش اطلاعات توصیفی (مانند توصیف حوادث، اشیاء، رفتارها، افراد، مجموعهها، زمانها و مکانها) اشاره دارد."