چکیده:
با پایان گرفتن جنگ دوم جهانی و دگرگونی در سیاست سنتی انزواگرایی ایالات
متحده و درگیرشدن این کشور در سیاست بینالملل و همکاریهای نزدیک این کشور
با سایر دول از جملهبرنامههای کمک اقتصادی از طریق اصل چهار، و در راستای
کمک بهدول عقبمانده جهان سوم دولت آمریکا مبادرت به اعزام کارشناسان خود به
این کشورها نمود. در مجموع کارشناسان اعزامی به این نتیجه رسیدند کهاین
ممالک فاقد نظام اداری کارایند. برای حل و کمک به این معضل کشورهای جهان
سوم، استاداندانشگاههای امریکا در پنجاه سال گذشته اقدام به مطالعه
نظامهای اداری تطبیقی، و ارائهمدلهای گوناگون برای اصلاح نظام اداری
این دول اقدام نمودهاند. نهضت نظامهای اداری تطبیقی به طور رسمی در همین دوره
آغاز میگردد. در این نوشتار به بررسی ابعاد مختلف این نهضت خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
"یکی دیگر از دانشمندان موضوع تطبیق را در قالب وسیعتری ارائه میدهد، او عقیده دارد «اگرچه بعد فرهنگی برای تطبیق و درک صحیح اداره امور عمومی لازم است ولی مطالعات تطبیقی مانمیتواند فقط محدود به بعد فرهنگی باشد (تامپسون[4]، 1979، ص 9)» به هر صورت، به نظرمیرسد که پیروان مکتب جنبش نظامهای اداری تطبیقی بیشتر تمایل به مقایسه در سطح بینالمللی و فرهنگهای مختلف دارند.
اختلاف بین محققان نظامهای اداری تطبیقی و سایر محققان رشتههای ادارهامور عمومی در آن است که دسته اول معتقدند برای آنکه اداره امور عمومی جنبه علمی داشته باشد بایستی بر اساس روشهای اداره امور عمومی جوامع مختلف و استنباط اصول کلی آنها قرارداشته باشد، در این صورت باید به جنبههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حوزه اداره امور عمومی مورد نظر، __________________________ [1] .
تا به حال کوشش در این راه صرفایجاد یک نظام تجزیه و تحلیل نظامهای اداری شده است که فارغ از موانع اجتماعی و فرهنگی و قابل اجرا در فرهنگهای مختلف باشد.
). 2001, Handbook of Comparative & Development PublicAdministration, Marcel Dekker , Inc. 11- Ferrel Heady and Sybil Stokes, 1962, Commparative Public Administration: Concernsand Prioritis, Ann Arbor, Institute of Public Administration, The Unversityof Michigan.
25- Loveman, Brain (1996), The Comparative Administration Group, Development and Antidevelopment, Public Administration Review (Nov. Dec) .
) Hand book of Comparative and Development Public Administration,New York: Marcel Dekker."