چکیده:
ارتباط بین علم مالی و سایر رشتههای علوم اجتماعی که به عنوان روانشناسی مالی
معروف شده است باعث شده که محققان بررسیهای زیادی درخصوص رفتارهای سرمایهگذاران
دربازارهای مالی و عکسالعمل آنها در شرایط مختلف به عمل آورند.
در تحقیق حاضر به بررسی، شناسائی و رتبهبندی گروههای تاثیرگذار بر تصمیم خرید و
فروش سهام سرمایهگذاران فردی در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت شده است. نتایج
حاصل از این بررسی نشان می دهد که افراد سرمایهگذار در بورس اوراق بهادار تهران به
شدت تحت تاثیر شایعات واخبار تایید نشده و همچنین جوبازار قرار دارند و برای
تصمیمگیری خود به ندرت از مشاوره مختصصان مالی و نیز کارگزاران بهره میگیرند به
علاوه سرمایهگذاران فردی معتقدند که پیروی از جو بازار و تصمیمهای سرمایهگذاران
بزرگ و نهادی بیشترین سود را برای آنها دارد.
خلاصه ماشینی:
"H 0/6 0/6 0/055 0/05 جدول شماره (3 ) نتیجه آزمون فرضیه سوم تصمیمگیری: در سطح اطمینان 95 درصد چون احتمال مشاهده شده برابر احتمال آزمون است لذا فرض H0 تائید میشود یعنی با اطمینان 95 درصد میتوان گفت که سرمایهگذاران فردی هنگام خرید یا فروش سهام از تجزیه و تحلیل علمی استفاده نمینمایند.
H 0/9 0/6 0/000 0/05 جدول شماره (7 ) نتیجه آزمون فرضیه هفتم تصمیمگیری: در سطح اطمینان 95 درصد چون احتمال مشاهده شده بزرگتر از احتمال آزمون است لذا فرض H0 تایید می شود یعنی با احتمال 95 درصد میتوان گفت که سرمایهگذاران فردی و جزء در بورس هنگام تصمیمگیری خرید و فروش سهام سعی بر دسترسی اطلاعات درونی شرکتها ندارند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج آزمون های دو جمله ای و واریانس فریدمن میتوان عنوان نمود که سرمایهگذاران فردی در بورس اوراق بهادار تهران در تصمیمگیریهای, خود به شدت دنباله رو جو بازار و سرمایهگذاران بزرگ نهادی هستند و از تحلیل علمی و مشاوره از متخصصان مالی کمتر بهره میبرند و این موضوع شاید بتواند ایجاد صفهای طویل خرید یا فروش برای سهام خاص در مدتی کوتاه را توضیح دهد."