چکیده:
در این تحقیق چگونگی شکلگیری برنامه درسی برآمدنی با روش قومنگاری مورد بررسی قرار گرفته شده است.در برنامه درسی برآمدنی گروه معلمان با بررسی علایق و دغدغههای کودکان و مستند کردن آن امکانات گسترش پروژهها را برای کودکان فراهم میآورند.برنامه درسی توسط کودکان به وجود میآید و توسط معلمان قالببندی میشود.مراحل مختلفی از جمله شنیدن،پرسیدن و بازکردن موضوعات،پیشبینی مراحل آینده و ایجاد آمادگی برای حمایت،مستندسازی از کل فرآیند و بازنگری و همفکری با همکاران، کودکان و اولیاء جزء مراحل برنامهریزی میشود.معلمان نقشهای متنوعی را بازی میکنند؛معلم به عنوان همراه و یادگیرنده،معلم به عنوان راهنما و معلم به عنوان محقق.مدت 5 ماه تعاملات 35 کودک و 2 معلم و محقق مورد توجه قرار گرفت.شادی،انرژی و سرزندگی از جمله مهمترین مشخصههای همهء گروههای ذی نفع بود.کودکان در قالب پروژههای بلند مدت یا کوتاهمدت فردی و گروهی به یادگیری میپرداختند. 3 پروژهء اصلی بلند مدت در این مدت توسط کودکان به اجرا درآمد و کودکان موضوعات متنوعی را در آنها به تحقیق آموختند.
خلاصه ماشینی:
برنامه درسی برآمدنی بیش از آنکه از طریق برنامۀ ازپیشتعیینشدۀ معلم(1)- Teacher-proof curriculum (2)- Pre-planned curriculum (3)- Protagonist (4)- New (5)- Jones & Nimmo بهپیش رود توسط علایق بروزیافته دانشآموزان هدایت میشود(جونز و نیمو،1995).
اینکه رینالدی(1998)پس از 20 سال تدریس و تحقیق در مدارس رجیو امیلیا،مصاحبۀ خود را که باهدف باز کردن جنبههای مختلف برنامه درسی برآمدنی نگاشته است را با عنوان"برنامه درسی پروژهای(1)- Glissman & Lee (2)- Rinaldi (3)- Helm & Katz (4)- U???
(5)- Themes (6)- Katz & chard (7)- Gandini (8)- Hill & et al (9)- Teaching as Inquiry &%03707VTMG037G% که از طریق مستندسازی ساخته میشود"1نامگذاری کرده است،نشان میدهد که نگاه پروژهای تا چهمیزان در موفقیت برنامه درسی برآمدنی مهم و دارای نقش است.
شکل شمارۀ 1-نقش معلم در شکلگیری برنامه درسی برآمدنی،همراه شدن با بچهها در فعالیتهای آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود)یکی از مهمترین قسمتها در نقش معلم،همراهی با کودکان است.
&%03708VTMG037G% شکل شمارۀ 4-نمونهای از طراحی نقشۀ آینده،پیشبینی گسترش پروژه در موضوعات مختلف (به تصویر صفحه مراجعه شود) -رویکرد پروژهای بستری مناسب برای تحقق برنامه درسی برآمدنی لف)پرداختن بهتفاوتهای فردی در عین کار گروهی پروژههای بلندمدت و عمیق دارای وجوه زیادی است که هریک از دانشآموزان میتوانند در یک یاچند وجه از این وجوه بیشتر درگیر شوند.
نتایج تحقیق نشانگر این موضوع است که استفاده از رویکرد پروژهای و حمایت از پروژههاییکهتوسط خود کودکان شکل میگیرد میتواند بستر مناسبی برای شکلگیری برنامه درسی برآمدنی باشد.
معلم در این رویکرد و برای اجرای برنامه درسی برآمدنی در تمام مراحل بهعنوان همراه و یادگیرندهحضور دارد و خود نیز برای آموختن آماده است.