چکیده:
خش و برانگیزندگی ذهنی نمرهء متوسط و در بعد ملاحظهء فردی نمرهء پایین کسب کردهاند.بین نمرهء رؤسا در همهء ابعاد سبک رهبری تحولگرا با هر سه پیامد رهبری همبستگی مثبت معنیدار مشاهده شد.بهطور کلی یافتههای پژوهشی ضرورت تقویت رؤسا در بعد ملاحظهء فردی را نشان میدهد.همچنین،یافتههای پژوهش نشان داد که سبک رهبری تحولگرا نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی و تلاش بالاتر از حد انتظار در میان همکاران رؤسای مذکور دارند.
خلاصه ماشینی:
همچنین،یافتههای پژوهش نشان داد که سبک رهبری تحولگرا نقش مؤثری درافزایش رضایتمندی و تلاش بالاتر از حد انتظار در میان همکاران رؤسای مذکور دارد.
براین اساس،مسئلۀ اصلی مطالعۀ حاضر عبارت است از اینکه در سبک رهبری رؤسای دانشگاههایشهر تهران بهچه میزان چهار بعد سبک رهبری تحولگرا وجود دارد و آیا بین ابعاد سبک رهبری مذکوربا پیامدهای رهبری(تلاش بالاتر از حد انتظار،اثربخشی و رضایت)رؤسای مذکور رابطۀ همبستگی وجوددارد یا خیر.
(1)- Bennett & Anderson (2)- Extra Effort (3)- Effectiveness (4)- Satisfaction (5)- Bass & Avolio (6)- Ideal Influence (7)- Inspirational Motivation (8)- Intellectual Stimulation (9)- Individualized Consideration (10)- Storey (11)- Maccadory (12)- Nicolina (13)- Webb &%03722VTMG037G% بانی نظری برنز1(1978)اولین سنگ بنای نظریۀ رهبری تحولگرا را با شناسایی دو نوع سبک رهبری مراودهایدربرابر تحولگرا گذاشت.
بعد ملاحظۀ فردی توسط رهبر(1)- Burns (2)- Bass (3)- Dvir & Shamir (4)- Griffin زمانی اتفاق میافتد که او دارای یک جهتگیری توسعهای نسبت بههمکاران خود باشد و به تکتکآنها بهعنوان هویتهای مستقل توجه نموده،نیازهای فردی و شخصی فردفرد آنها را مورد توجه وملاحظه قرار دهد.
(1)- Nicolina (2)- Webb (3)- Bommer & Baldwin 3-آیا بین ابعاد چهارگانۀ سبک رهبری تحولگرا و پیامدهای سهگانه رهبری رؤسای دانشگاهها ومؤسسات آموزش عالی شهر تهران رابطه همبستگی وجود دارد.
وش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی است و در آن،بهسنجش ابعاد چهارگانۀ سبک رهبری تحولگراتأثیرگذاری ایدهآلی،انگیزش الهامبخش،برانگیزندگی ذهنی و ملاحظۀ فردی و سه پیامد رهبری(تلاش بالاتراز حد انتظار،اثربخشی و رضایت)در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهر تهران پرداخته شدهو سپس،همبستگی میان ابعاد و پیامدهای مذکور محاسبه شده است.