Skip to main content
فهرست مقالات

پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی و آموزشی - تربیتی بخش میمه : با تأکیدی بر آثار اقتصادی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 135 تا 160)

کلیدواژه ها :

اقتصادی ،مراکز آموزش از راه دور ،مشکلات مراکز آموزش از راه دور ،دانش‌آموزان آموزش از راه دور ،دبیران آموزش از راه دور ،فناوری اطلاعات و ارتباطاتپیامدها ،تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی ،فرهنگی-اجتماعی

کلید واژه های ماشینی : میمه ، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی ، اسلامی واحد میمه ، پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد ، واحد میمه بر ابعاد اقتصادی ، آموزش ، بخش میمه ، بانکهای بخش میمه نقش اساسی ، پژوهش پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد ، آموزش عالی

در میزان مشکلات فناوری اطلاعات از نظر دانش‌آموزان برحسب‌ ویژگیهای جنسیتی بود،همچنین تفاوت معناداری میان نظرات دانش‌آموزان و دبیران‌ در میزان مشکلات مشاهده‌گردید.هدف این پژوهش بررسی مشکلات(فناوری اطلاعات،برنامه‌ریزی درسی و مالی- اداری)مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان دورهء متوسطهء شهر اصفهان بود.جامعهء آماری پژوهش 4021 دانش‌آموز(دختر و پسر)و 402 دبیر دورهء متوسطهء این مراکز،در سال تحصیلی 88-1387 بودند.افراد نمونه 300 دانش‌آموز و 110 نفر از دبیران مراکز آموزش از راه دور بودند که به روش تصادفی خوشه‌ای‌ چندمرحله‌ای انتخاب شدند.روش پژوهش توصیفی-پیمایشی بود.به منظور بررسی‌ میزان مشکلات در این مراکز،از دو پرسشنامهء محقق ساخته برای دانش‌آموزان و دبیران با درجه‌بندی لیکرت استفاده گردید.روایی صوری و محتوایی هردو پرسشنامه‌تک نمونه‌ای نشان داد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه بر کلیهء ابعاد آموزشی،فرهنگی-اجتماعی،اقتصادی تأثیر مثبت داشته است.هر چند نمی‌توان به آثار منفی تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با افزایش مشکلات اخلاقی و رفتاری‌ بی‌توجه بود.همچنین تحلیل‌های اسنادی در ارتباط با آثار اقتصادی تأسیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد میمه نشان می‌داد که این دانشگاه با پرداختهایی مانند،مالیاتهای‌ مستقیم و غیرمستقیم،سهم بیمه،عوارض و مانند اینها به سازمانها و نهادهای دولتی‌ سهم بسزایی در بهبود منابع مالی این مؤسسات داشته و با ایجاد گردش سپرده‌های‌ بانکی مؤثر در توسعهء عملیات معاملات ریالی بانکهای بخش میمه نقش اساسی ایفا کرده است.به طور کلی می‌توان گفت دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه از بدو تأسیس‌ تاکنون توانسته است تأثیرات مثبت و سازنده‌ای در رشد و توسعهء ابعاد مختلف‌ آموزشی،فرهنگی-اجتماعی به ویژه برای زنان و دختران بخش میمه ایجاد نماید و موجب تبادل و تحول فرهنگی و نیز افزایش سطح رفاه اقتصادی خانواده‌ها را فراهم‌ کند.هدف این پژوهش پیامدهای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه در ابعاد آموزشی،فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی می‌باشد.روش انجام این تحقیق التقاطی بوده‌ است.جامعهء آماری کل جمعیت بخش میمه بوده که از 2 مرکز شهری و 10 مرکز روستایی تشکیل شده است.حجم نمونه با استفاده از فرمول برآورد حجم نمونهء کوهن‌ و همکاران(2001)و بر حسب انحراف معیار جامعه 360 نفر برآورد گردید.روش‌ نمونه‌گیری تصادفی و از نوع سهمی بود.از اسناد و مدارک موجود قسمت امور مالی‌ و آموزش دانشگاه نیز اتحادیه اصناف میمه به منظور گردآوری اطلاعات

خلاصه ماشینی:

"همچنین تحلیل‌های اسنادی در ارتباط با آثار اقتصادی تأسیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد میمه نشان می‌داد که این دانشگاه با پرداختهایی مانند،مالیاتهای‌ مستقیم و غیرمستقیم،سهم بیمه،عوارض و مانند اینها به سازمانها و نهادهای دولتی‌ سهم بسزایی در بهبود منابع مالی این مؤسسات داشته و با ایجاد گردش سپرده‌های‌ بانکی مؤثر در توسعهء عملیات معاملات ریالی بانکهای بخش میمه نقش اساسی ایفا کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی اولین و عظیم‌ترین سرمایه‌گذار بخش خصوصی در امر آموزش عالی بوده و توانسته است،با حدود 2 میلیون دانش آموخته،یک میلیون و سیصد هزار دانشجو و احداث مراکز و آزمایشگاههای تحقیقاتی و چاپ هزاران کتاب‌ و مقاله در زمینه‌های مختلف،رقابت را در ابعاد گوناگون به وجود آورد از جمله: -تولید دانش آموخته و تأمین نیروی انسانی متخصص -فراهم کردن فرصتهای آموزش عالی برای جوانان -تولید علم -ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش جامعه -ارتقای سطح کمی و کیفی اقتصاد جامعه -ایجاد تغییر و نوآوری در بین نهادهای دیگر آموزشی این مطالعه پیامد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه را در ابعاد آموزشی، اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی و با طرح 8 گویهء مربوط مورد بررسی قرار داد. دانشگاه آزاد اسلامی اولین و عظیم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ بخش خصوصی در امر آموزش عالی بوده و توانسته است،با حدود 2 میلیون دانش آموخته، یک میلیون و سیصد هزار دانشجو و احداث مراکز و آزمایشگاههای تحقیقاتی و چاپ‌ هزاران کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف،رقابت را در ابعاد گوناگونی همچون: -تولید دانش آموخته و تأمین نیروی انسانی متخصص -فراهم کردن فرصتهای آموزش عالی برای جوانان -تولید علم -ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش جامعه -ارتقای سطح کمی و کیفی اقتصاد جامعه -ایجاد تغییر و نوآوری در بین نهادهای دیگر آموزشی به وجود آورد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.