خلاصه ماشینی:
"به منظور بررسی سؤال این پژوهش مبنی بر نقش متغیرهای پیشبین باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری در تبیین واریانس متغیر عملکرد تحصیلی دانشآموزان از تحلیل رگرسیون استفاده شد.
جدول 4-نتایج تحلیل رگرسیون به منظور تعیین نقش متغیرهای پیشبین در تبیین واریانس متغیر عملکرد تحصلی دانشآموزان (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون(جدول 4)نشان میدهد که رگرسیون متغیر ملاک عملکرد تحصیلی از روی متغیرهای باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری از لحاظ آماری معنادار است.
جدول 5-نتایج بررسی ضرایب رگرسیون برای تعیین نقش متغیرهای پیشبین در متغیر ملاک (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج ضریب رگرسیون معیار(جدول 5)نشان میدهد که نقش متغیرهای باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری در تبیین واریانس متغیر عملکرد تحصیلی معنادار است.
دومین فرضیهء پژوهش حاضر مبنی بر اینکه بین باورهای غیرمنطقی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر رابطهء منفی وجود دارد،طبق یافتههای مندرج در جدول 3 تأیید شده است.
در تبیین احتمالی وجود رابطهء منفی معنادار بین پرخاشگری دانشآموزان با عملکرد تحصیلی آنها به نظر میرسد،دانشآموزان پرخاشگری معمولا از نمرات انضباط پایینی برخوردارند و چنین دانشآموزانی هم در انضباط و هم در سایر مقولههای مربوط به مدرسه و درس مشکلات متعددی دارند.
در ادامهء نتایج ضریب رگرسیون معیار نیز نشان داد که نقش متغیرهای باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری در تبیین واریانس متغیر عملکرد تحصیلی معنادار است(جدول 4).
در توجیه اینکه باورهای غیرمنطقی بیشتر از پرخاشگری در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی نقش دارد به نظر میرسد که نظریهء الیس(9691)مبنای نظری خوبی را برای توجیه این یافته فراهم میکند."