چکیده:
گروه گوه تدریس به شیوهء سنتی(سخنرانی)انجام شد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از طریق آزمونهای معلم ساختهء پیشآزمون و پسآزمون مورد سنجش قرار گرفت.روایی آزمونها را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ(0/945)تأیید گردید.نتایج حاصل با استفاده از آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در سطح خطای 5 درصد نشان داد که بین دو گروه گواه و آزمایش اختلاف معنادار آماری وجود دارد،بدین معنا که دانشآموزانی که به طور پروژهای-مشارکتی آموزش دیده بودند نسبت به گروهی که به طور سنتی آموزش دیده بودند از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار بودند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش از طریق یک پروژه و به طور مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس آمار و مدلسازی انجام گرفته است.در این بررسی از روش تحقیق شبه تجربی استفاده شده است.جامعهء آماری تحقیق را دانشآموزان دختر سال سوم تجربی دبیرستانهای دخترانه فولادشهر(161 نفر)تشکیل داده است.حجم نمونهء تحقیق 51 نفر است که 24 نفر در گروه آزمایش و 27 نفر در گروه گواه قرار گرفتند.روش نمونهگیری تصادفی است.در گروه آزمایش تلفیقی از دو روش تدریس فعال شامل روشهای پروژهای و مشارکتی به کار گرفته شد و در
خلاصه ماشینی:
"دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) شمارهء بیست و دوم-تابستان 8831 صص 89-58 تأثیر آموزش به روش پروژهای و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سوم تجربی فولاد شهر در درس آمار و مدلسازی ندا یزدیانپور1-علیرضا یوسفی2-فریبا حقانی3 چکیده این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش از طریق یک پروژه و به طور مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس آمار و مدلسازی انجام گرفته است.
Department of political sciences of Aristotle در این تحقیق پژوهشگر بر آن است تا با توجه به اهمیت در س آمار و مدلسازی و یادگیری عمیق و کاربردی آن،تلفیقی از دو روش فعال پروژهای و مشارکتی را به کار برده و بررسی کند،چنانچه دانشآموزان با راهنمایی معلم به طور مشارکتی،پروژهای را انجام دهند در مقایسه با گروهی که به طور سنتی آموزش می بینند، چه تأثیری بر پیشرفت تحصیلی آنها خواهد گذاشت.
و لزوم یادگیری عمیق و توانایی تجزیه و تحلیل در دانشآموزان و با توجه ه نقش و اهمیت روش تدریس در یادگیری عمیق در این پژوهش با ترکیب دو روش تدریس فعال(روشهای پروژهای و مشارکتی) و مقایسهء آن با روش سنتی(سخنرانی)پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بررسی شد.
در نهایت شایان ذکر است که با توجه به یافتههای آماری پژوهش و ضریب اتای به دست آمده که اندازهء اثر زرگی است صحت فرضیهء تحقیق تأیید میشود،بدین معنا که تدریس درس آمار و مدلسازی از طریق انجام یک پروژه و به طور مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم تجربی بسیار مؤثر است."