چکیده:
استفاده شده است.نتایح نشان داد که زمان تعیین شده برای تدریس،تناسب فعالیتها و خودآزماییهای کتاب با متن کتاب کمتر از حد متوسط است و در تدوین محتوای کتاب به توان ذهنی و فکری فراگیران،میزان تقویت خودارزیابی دانشآموزان،نیازهای روزمرهء دانشآموان و ارتباط عمودی مطالب کتاب کمتر از سطح متوسط توجه شده است.این پژوهش با هدف ارزشیابی محتوای کتاب زبان فارسی(1)پایهء اول متوسطه از نظر دبیران شهرستان مبارکه در اصفهان،انجام گرفته است.جامعهء آماری با حجم نمونهء یکسان و تعداد کل دبیران 64 نفر است.تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است که با استفاده از پرسشنامهء محقق ساخته انجام گرفته است.برای سنجش روایی سؤالات پرسشنامه از نظر کارشناسان مربوط و برای سنجش پایایی از فرمول آلفای کرانباخ استفاده شده است که ضریب آن 0/88 بوده است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی(فراوانی،درصد،میانگین،واریانس و انحراف معیار)همراه با نرمافزار
خلاصه ماشینی:
"statistical population یافتههای پژوهش سؤال 1-به نظر دبیران تا چه میزان زمان تعیین شده برای تدریس با حجم کتاب متناسب است؟ جدول 1-توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالهای مربوط به میزان تناسب زمان تعیین شده برای تدریس با حجم کتاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس یافتههای جدول 1 بیشترین میانگین نمرهء پاسخها مربوط به فرصت کافی برای تفهیم و درک مطالب درسی با میانگین 2/46 و کمترین میانگین مربوط به فرصت کافی برای فعالیتهای گروهی دانشآموزان در راستای روش تدریس فعال با میانگین 1/08 بوده است.
سؤال 3-به نظر دبیران تا چهاندازه ارتباط سؤالات(خودآزمایی)با متن کتاب متناسب است؟ جدول 3-توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالهای مربوط به تناسب نوع سؤالات با متن کتاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای جدول 3 نشان میدهد بیشترین میانگین نمرهء پاسخهای مربوط به متناسب بودن سطح خودآزماییها با اهداف مقاصد درسی کتاب با میانگین 2/49 و کمترین میانگین مربوط به دعوت دانشآموزان به تفکر بیشتر در مورد متن کتاب با میانگین 2/55 بوده است.
سوال 4-به نظر دبیران تا چهاندازه ارائهء فعالیتها با متن کتاب متناسب است؟ جدول 4-توزیع فراوانی و درصد پاسخ سؤالهای مربوط به متناسب بودن فعالیتهای کتاب با متن کتاب (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 4 نشان میدهد،بیشترین میانگین نمرهء پاسخها مربوط به ارتباط فعالیتهای هر درس با متن درس با میانگین 3/70 و کمترین میانگین مربوط به تناسب تعداد فعالیتهای ارائه شده در کتاب با فرصت دانشآموزان در مدرسه با میانگین 2/15 بوده است."