خلاصه ماشینی:
"بطور کلی انوع کنترلهای داخلی که در یک سیستم حسابداری کامپیوتری بکار میرود بشرح زیر میباشد: 1-کنترلهای اداری- منظور کنترلهائی است که برای اطمینان از وجود یک سطح قابل قبول انضباطی و کار آئی کارهای روزمره مرکز کامپیوتر طرحریزی میشود.
هدف اصلی از ایجاد این گروه کنترلها عبارتست از اینکه اطمینان حاصل شود تمام اطلاعات مربوطبه هر پروژه از گردآوری: اهم کنترلهای سیستمهای حسابداری داخلی در مورد نگهداری کامپیوتری ابتدای عمل تا آخرین اطلاعات خروجی بطور مناسب و صحیح و کامل میشود و تغییرات مربوط به پرونده اصلی آن پروژه کلا عمل شده و«برزو»در آورده شده است.
گروه اول-کنترلهای اداری اهم کنترلهای بشرح زیر طبقهبندی میشود: 1-تقسیم مسئولیتها 2-کنترل نسبت به اپراتور- های کامپیوتر 3-کنترل پروندهها 4-کنترلهای مربوط به پیشگیری از آتشسوزی و هم- چنین اقدامات احتیاطی 1-تقسیم مسئولیتها مهمترین بخش مسئولیتها بین اداره و استفادهکننده و مرکز کامپیوتر وجود دارد علاوه بر آن بین قسمتهای مختلف مرکز کامپیوتر نیز مسئولیتها بشرح زیر تقسیم میشوند: الف-قسمت توسعه و ایجاد سیستمهای کامپیوتری (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب-قسمت عملیات ماشینی پ-قسمت نگاهداری پروندههای کامپیوتری ت-قسمت کنترل برای مرکز کامپیوتر بایستی نمودار سازمانی وجود داشته باشد وظایف هر قسمت را مجزا از هم نشان دهد و کارمندان هر قسمت در کار قسمت دیگر بهیچوجه مداخله نداشته باشند.
بمنظور تفکیک صحیح وظایف بایستی موارد زیر در مرکز کامپیوتر در نظر گرفته شود: -فقط قسمت کنترل بایستی به اسناد اولیه(اسنادی که اطلاعات و ارقام اولیه روی آنها درج شده است)دسترسی داشته باشد."