خلاصه ماشینی:
"*به نظر شما نقاشی ایرانی دارای چه ویژگیهایی است؟ *البته تأکید خاصی روی الفاظ ندارم،اما بد نیست که پیش از برشمردن ویژگیها،یادآور شوم که اطلاق واژه«نقاشی»و یا«مینیاتور»برای این نوع خاصی از هنر تصویری سنتی که الان مورد نظر ماست، مسامحتا پذیرفتنی است.
قطعا نباید این ویژگیها را مطلق انگاریم و براساس پندارهای امروزی به طور مطلق هرمنوتیک سعی در یافتن معنای هنر آن دوره میکنند تعداد زیادی نیستند و فهم سخن این عده نیز برای ما کار سادهای نیست،دیگران نیز با مبانی زیباشناسی امروز و اصولی که استواری آنها چندان مبرهن نیست به بافتههایی میرسند که در پذیرش همه آنها باید تردید رواداشت.
بلکه بدین معناست که شرق سوژهای است برای غرب،بگذریم،بحث این بود که شرقشناسان معمولا درباره فرهنگ و هنر مردمان مشرق زمین رأی و نظری دارند،که انفعال ما نسبت به (به تصویر صفحه مراجعه شود) هر رأی و نظر به سود آنها و به زیان ماست.
به نظر شما از چهطریقی میتوان به هویت در نقاشی دست پیدا کرد؟ *من به طور متوالی از چند تن از اساتید و نقاشان شنیدم که میگویند،در سفری که نقاشیهایمان را به فلان نمایشگاه در اروپا برده بودیم،غربیها به ما گفتند اینها که نقاشی ماست،پس نقاشی شما کجاست؟این جمله چه راست باشد و چه دروغ، بدترین و خطرناکترین حرفی است که برای رجوع به سنت تصویری باید به آن استناد کرد.
هنر و سخن ما در زمان انقلاب و حتی اکنون تنها در ذیل این دعوت است که میتواند مخاطب جهانی داشته باشد و یا برای مردم جهان مهم جلوه کند."