چکیده:
کینو1کاریکاتوریست برجستهء آرژانتینی-مورد تحلیل و برسی قرار میدهیم،سپس نحوهء استفاده از اینروش را در کاریکاتورها،که شکل پیچیدهتری دارند،بیان میکنیم. در دنیای طنز،چه تصویری و چه مکتوب، قواعدی وجود دارد که به وسیلهء آنها میتوان به موضوعات،قالبی طنزگونه بخشید.گرچه هنرمندان این قواعد را به صورت ناخودآگاه به کار میبرند،اما با بررسی بسیاری از آثار طنز، میتوان به این نتیجه دست یافت که قواعدی تقریبا ثابت در ساختار روایی همهء آنها وجود دارد. یکی از رایجترین این قواعد،روش غافلگیری و یا رخدادهای غیر منتظره است در واقع چگونه بهره جستن از اینروش،هدف اصلی این مقاله است. از آنجائیکه سخن گفتن دربارهء هنر تصویر، مانند کاریکاتور،بدون ارائهء نمونههای تصویری، تقریبا غیر ممکن است،از اینرو ابتدا چگونگی کاربرد روش غیر منتظره را در کارتون استریپی از
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) *حسین نیرومند رخدادهای غیر مترقبه در کاریکاتور و کارتون استریپ اشاره در دنیای طنز،چه تصویری و چه مکتوب، قواعدی وجود دارد که به وسیلهء آنها میتوان به موضوعات،قالبی طنزگونه بخشید.
پذیرش بدون اعتراض خریدار و نوع ارائه سوتک،همه از عواملی است که جذابیت این قاب را دو چندان میکند.
1. ماجرا باید به دو بخش،تقسیم شود(قابهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) اول تا چهارم،بخش نخست و قاب پنجم و ششم، بخش دوم).
اگر در کارتون استریپ،عمل دیدن از اولین قاب آغاز شود،در این کاریکاتور از عناصر پیشگفته فوق،آغاز میشود.
در تصویر(3)عناصر اصلی ماجرا،یعنی اسکلت دایناسورها،رئیس موزه و بدنه اتومبیل،در واقع حکم قابهای تصویر،در کارتون استریپ را دارد،با این تفاوت که در تصویر(1)عناصر،یا همان قابها،در یک توالی ساده،ارائه میشود،در صورتی که نحوهء قرارگیری عناصر در کاریکاتور،از پیچیدگی و دشواری خاصی برخوردار است که سازماندهی آن،تنها از هنرمندانی خلاق،همچون کینو برمیآید."