خلاصه ماشینی:
"گفتهاند،نخستین کسی که نسبت اساطیر به سخن خدا و قرآن کریم داد،نصر بن حارث بن کلده،پسر خالهی پیامبر اسلام(ص)و پرچمدار لشکر کفار در جنگ بدر بوده،که در همان جنگ نیز کشته شده است.
ایشان اضافه میکنند،این گفتهها یعنی اساطیر الاولین بیان عقیدهی مکذبین یا توجیه تکذیب یا شعار عمومی آنها میباشد،این کوردلان تاریک فکر چون آیات وحی و هر نشانهی خداوند و حقایق برتر از اندیشههای خود را نمییابند،معتقدند که اینها ساخته و نوشته گذشتگان است،و آیندگان بدون تعقل آنان را بازگو میکنند.
از این آیه و آیات مشابه چنین استفاده میشود که اینگونه گفتار مبین کیفیت نفسانی و اندیشهی منکران آیات و طاغیان و زبانزد آنان در هرزمان میباشد،همانطوری که گفته شد 9 آیهی قرآن کریم همین کلام را از زبان کافران و منکران آنگاه که آیات بر آنان تلاوت میشود و یا به معاد خوانده میشوند نقل کرده است.
در قرآن کریم خداوند به بدینترتیب نیاز به این مطلق و مطلقها،اعتقاد به خدایان را به عنوان موجودات دارندهی این مطلقها در اذهان پدید آورده و بعد از تصور موجودات دارندهی این مطلقها،انسان را به سمت خدای یگانه کشانده است.
بهشت و جهنم هردو سمبلاند؛با این توصیف میتوان گفت که قدمت سمبل به قدمت ذات انسان بودن ماست، به دلیل فقدان فرهنگ و تمدن و ندانستن علل حوادث و پدیدهها برای رعد و برق، خدای ادد؛طوفان،نینورتا (Ninurta) و غیره میسازد تا اینکه خدایان ساختگی خودش را بر سر رحم و عطوفت بیاورد و مانع بروز حوادثی چون سیل،زلزله،طوفان و غیره شود،و به دلیل استفاده از نور خورشید برای رشدونمو محصولات کشاورزی،و ماه برای شکار و دامداری در شب؛ برای آنان خدا میسازد«ش 1»."