چکیده:
اولین گام برای بررسی مسائل آموزشی تحقیق است که متأسفانه در دانشگاهها برداشته شده و مسائل و مشکلات اجرایی جایگزین مباحث اصلی تحقیق شده است.در این مقاله سعی شده تعریف دقیقی از تحقیق و به دنبال آن روشهای مختلف تحقیق مورد بررسی قرار گیرد.از روشهای ذکرشده تأویل و تفسیر است که یکی و به ساحت حقی و یدگری رو به ساحت خلقی دارد. امروزه غربیها سعی کردهاند با شیوه"هرمنوتیک"مشکل تفسیر به رأی خود را حل کنند اما از آنجائیکه تفکر توحیدی مورد توجه انها نیست اینروش نیز نتوانسته است پاسخ مناسب به پرسشهای آنها بدهد محقق در اولین برخورد با یک اثر هنری با جلوهء ظاهر آن مشاهده میشود ولی تحقیق بههمینجا ختم نمیشود،پس از این مرحله باید سیری به اول و مبدأ آن داشت و این همان طریقت است که از هر امری در تحقیق هنر مهمتر است هنرمند در اثر هنری خود بهسمت حقیقت سیر میکند و آن حقیقت را متجلی میسازد.
خلاصه ماشینی:
"امروزه غربیها سعی کردهاند با شیوه"هرمنوتیک"مشکل تفسیر به رأی خود را حل کنند اما از آنجائیکه تفکر توحیدی مورد توجه انها نیست اینروش نیز نتوانسته است پاسخ مناسب به پرسشهای آنها بدهد محقق در اولین برخورد با یک اثر هنری با جلوهء ظاهر آن مشاهده میشود ولی تحقیق بههمینجا ختم نمیشود،پس از این مرحله باید سیری به اول و مبدأ آن داشت و این همان طریقت است که از هر امری در تحقیق هنر مهمتر است هنرمند در اثر هنری خود بهسمت حقیقت سیر میکند و آن حقیقت را متجلی میسازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گرچه،امروزه غربیها نیز متوجه روشهای غلط تحقیق خود شده و عامل این انحرالف را نیز قیاس مورد به مورد و تفسیر به رأی خویش دانسته و سعی کردهاند با شیوهء«هرمنوتیک»این مشکل را برطرف نمایند اما از آنجائیکه تفکر توحیدی و مبدأ واحد حقیقت در تحقیق علوم،مورد توجه آنها نیست اینروش که نزدیکترین روش به حقیقت است نیز نتوانسته پاسخی مناسب به پرسشهای آنها بدهد.
در تاریخ تطبیقی باید دید که آیا یک اثر هنری تنها متعلق به زمان و مکان خاص ایجاد آن است و یا اینکه جلوههایی مشابه در سایر ادوار تاریخ هنر داشته است؟از این تطبیق چنین نتیجه میشود که هنر تابع زمان و مکان نیست و میتواند با دلسپردگی به حقیقت،از ورای تاریخ فانی،سیر به عوالم مختلف کند.
از سوی دیگر برای بررسی چگونگی آموزش هنر میبایست آموزشهای غیررسمی را که به وسیله سازمانها و ارگانهای غیر دانشگاهی انجام میشود مورد بررسی قرار داد زیرا آن روشها میتوانند در تحول سیستم آموزشی رسمی در دانشگاهها موثر باشند."