خلاصه ماشینی:
"در تدوین اهداف،توجه شورای برنامهریزی معطوف به این امر بوده نظر به اینکه هدف را تأسیس دانشسراهای چهار ساله،تربیت معلم برای مناطق روستائی است،لذا دانشآموز معلمان نه فقط لازم است که از اصول و مبانی علم جغرافیا آگاهی پیدا کنند.
اصول سازماندهی محتوا،ناظر بر این است که مؤلف یا مؤلفان اجزاء و عناصر مختلف محتوا را چگونه تنظیم کنند که ضمن داشتن ارتباط منطقی با اجزاء برنامه درسی یکدیگر را تقویت کرده و امکان یادگیری مؤثر را فراهم نمایند.
در کتاب درسی باید توجه دقیقی به موضوع تقدم و تأخر مطالب مندرج در محتوای برنامه صورت گیرد تا دانشآموز بتواند ضمن استفاده از سلسله مراتب و طی مراحل منطقی در امر یادگیری پیشرفت نماید.
اصل هفدهم توجه به سهم و نقش معلم در تدریس کتاب از آنجا که کتاب درسی برای مخاطبین معینی و با هدف معینی نوشته میشود لذا نمیتاند خودآموز باشد،بلکه باید مطالب آن آموزش داده شود.
2-گزینش محتوا با توجه با اهداف آموزش جغرافیا برای دوره چهار ساله دانشسرای تربیت معلم: (به تصویر صفحه مراجعه شود)روشهای مربوط به اصل سوم 1-ذکر مثالهایی از زندگی روزمره و محیط اجتماعی.
روشهای مربوط به اصل چهارم 1-ذکر سؤالاتی که دانشآموز را برای یافتن پاسخ آنها به مطالعه کتب مختلف جغرافیایی قابل دسترسی بپردازد،تا از این طریق حس کنجکاوی آنها ارضاء شود.
روش مربوط به اصل هفدهم از آنجا که کتاب درسی خودآموز نیست،لذا مؤلف مطالب را باید بگونهای تنظیم کند که معلم بتواند نقش تدریس خود را بخوبی ایفا کند.
ب-ایجاد انگیزش مجدد(که چرا این درس برای شما دانشآموزان مهم است) ج-تکالیف در صورتیکه نویسندگان کتب درسی تأکید نمایند تکالیفی را دانشآموزان جهت بالا بردن کارایی علمی انجام خواهند داد."