خلاصه ماشینی:
"32 استفاده صحیح و بجا از تکنولوژی آموزشی گرچه درست و اصولی است ولی باید موارد استفاده از آن ضروری باشد در غیر این صورت کار تدریس و آموزش«وابستگی ذهنی»را موجب میشود و به جای تفکر، دانشآموز را جویدهخوار میشازد درحالیکه دقت کردن و اندیشیدن اصل یادگیری است.
در چنین شرایطی دیدن یک فیلم از طرز زندگی مردم قارههای دیگر بهطور مستقیم میتواند یادگیری را تقویت کند و در اینجا نقش تکنولوژی آموزشی به خوبی معلوم میشود5» ارائه لیست کاملی از دلایل استفاده از تکنولوژی آمورشی در آموزش جغرافیا در این مقاله نمیگنجد باوجوداین میتوان چند مثال در این مورد ارائه کرد: الف-جغرافی چشماندازها: براساس یک تعریف،جغرافی عبارت است از«معین ساختن مکان،توصیف نمودن، شرح دادن و مقایسه کردن»6.
جغرافیا تشریح دنیایی است که ما را احاطه کرده حال اگر مقصود از این دنیا،محیط زیست پیرامون ما باشد میتوان آنرا به صورت مستقیم درک کرد و اگر مقصود محیط و چشماندازهای دوردستتر باشد،به وسیله تکنولوژی آموزشی میتوان با آنها آشنا شد.
اما آیا در اینجا میتوانیم حقیقتا از روشهای فعال سخن گوئیم؟آیا به این دلیل که اسلایدها توسط معلم ارائه میشود به روش کار لطمه نمیزند و اگر قبل از فراگیری،مطالب مربوط به تصویرها قرائت نشده باشند،چه دلایلی برای انتخاب اسلایدها باقی میماند؟ هنگامی که مجموعهای از اسلایدهای جغرافیایی را به دانشآموز نشان میدهیم تا مثلا بین رودخانههای ایران ارتباطی را پیدا کند،دانشآموز نه تنها باید اطلاعات اولیهء جغرافیایی لازم برای تهیه متن را بداند،بلکه باید عناصر و روشهای خواندن تصویر را نیز بشناسد."