خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش مجموعا 53 فرضیه اصلی و 41 فرضیه فرعی صورتبندی شده است که تعداد قابلملاحظهای از آنها در جریان محاسبات آماری و مبتنی بر یافتههای تحقیق با ضریب اطمینان بسیار مطلوب تأیید شدهاند و برخی نیز پیش قضاوتهایی بودهاند که استنتاجات این بررسی مؤید آنها نبوده است اما اهم نکاتی که مطمح نظر بودهاند و در حوزههای تحصیلی-خانواده،و همسالان دانشآموزان به نحو قابل توجهی تأیید شده و ضرورت دقت نظر برای برنامهریزیهای هرچه جدیتر را نشان میدهند به شرح زیر است: 1-بین مشخصات فردی دانشآموزان بزهکار و غیر بزهکار اختلاف وجود دارد برای این فرضیه،فرضیههای فرعی زیر تدوین گردیده: 1-1:بزهکاری در مقطع سنی 61-21 سالگی بیشتر از مقاطع سنی دیگر است.
حتی اگر دانشآموزان نزد کسانی زندگی کنند«غیر پدر و مادر»که آنان از نظر تحصیلات در سطح پایین هستند،جداول و محاسبات یافتههای این تحقیق اثبات مینماید سطح سواد افراد غیر والدین نیز بر درجه بزهکاری دانشآموزان مؤثر است.
در نهایت اگر بخواهیم عوامل مؤثر در بزهکاری را براساس میزان تغییراتی که هریک از عوامل برای انحرافات رفتاری تعیین میکنند طبقهبندی کنیم،به ترتیب اهمیت عبارت خواهند بود از: 1-ویژگیهای تحصیلی 2-مهاجرت 3-ویژگیهای مادران دانشآموزان 4-روابط والدین با یکدیگر پیشنهادها باتوجه به استنتاجات نهایی این بررسی،چندین پیشنهاد در مورد پیشگیری اختلالات رفتاری دانشآموزان ارائه گردیده که به موارد و مراکز آموزش و پرورش،رسانههای گروهی،مراکز انتظامی و خصایص شخصیتی و امور روانشناختی مربوط میگردند که در اینجا صرفا به پیشنهادات مربوط به حوزه آموزش و پرورش اشاره میگردد."